Біля зорі Барнарда знайдена екзопланета

Новини астрономії, астрофізики та космології

Астрономи, які беруть участь у проєктах Red Dots і CARMENES, повідомили про відкриття екзопланети, що обертається навколо знаменитої зорі Барнарда — найближчого до Сонця поодинокого світила. Стаття про це опублікована в журналі Nature.

Екзопланета біля зорі Барнарда в уявленні художника. Джерело: ESO/M. Kornmesser

Зоря Барнарда — це червоний карлик, що знаходиться від нас на відстані 5,95 світлових років. Її вік оцінюється приблизно в 10 млрд років, маса становить 14% від маси Сонця, радіус — 15-20% сонячного. Цю зорю також часто називають «такою, що летить», через незвично велику кутову швидкість її руху небесною сферою: менш ніж за 180 років вона зміщується по небу на відстань, яка відповідає видимому розміру дисків Сонця та Місяця.

Анімація, що демонструє зміну видимого положення зорі Барнарда в період з 2007 по 2015 рік. Джерела: Rick Johnson

У різних фантастичних творах автори часто «розміщали» планети в околицях зорі Барнарда. Але в реальності астрономи довго не могли знайти жодних слідів наявності у неї власної планетної системи. Прориву вдалося домогтися завдяки використанню нових інструментів — зокрема, спектрографів HARPS та UVES. Об’єднавши зібрані ними дані з результатами архівних спостережень, вчені виявили невеликі періодичні відхилення в променевій швидкості зорі Барнарда (близько 4,5 км/год), викликані впливом гравітації невидимого планетоподібного супутника.

Аналіз отриманих даних показав, що маса екзопланети становить 3,2 земних. Вона була класифікована як «супер-Земля». Її орбіта проходить на відстані 0,4 а.о. від зорі, що можна порівняти з радіусом орбіти Меркурія. Але річ у тім, що зоря Барнарда дуже тьмяна — її світність у 2500 разів менша за сонячну, і нововідкрита планета отримує від зорі лише 2% енергії, яку Земля отримує від Сонця. Як показують розрахунки, середня температура поверхні об’єкта в таких умовах має становити близько -170°C, що помітно нижче за точку замерзання не тільки води, а й, наприклад, вуглекислого газу.

Отже, на поверхні планети зорі Барнарда не здатні існувати форми життя, аналогічні земним. Утім, це не виключає можливості наявності в неї підповерхневого океану, подібного до океанів Енцелада та Європи, де можуть бути сприятливіші умови для розвитку живих організмів.