Автобус для наступника Hubble: NASA підготувала «транспорт» для нового космічного телескопа

Фахівці NASA завершили складання космічного апарата, в якому буде розміщено новий телескоп Roman. Його планують запустити 2027 року.

Завдання телескопа Roman

Космічний телескоп Roman призначений для спостереження великомасштабних структур Всесвіту і дослідження впливу темної матерії на галактики. Інше завдання місії — пошук і отримання прямих зображень екзопланет.

Nancy Grace Roman Space Telescope
Телескоп Roman (концепт). Джерело: NASA

Оптична система Roman складається з десяти дзеркал, головне з яких має діаметр 2,4 метра. Воно забезпечить телескопу можливість отримувати зображення зі схожою деталізацією, як у знаменитого Hubble. Тому його часто називають наступником Hubble.

Водночас між двома космічними обсерваторіями є низка суттєвих розбіжностей. Зокрема, на відміну від Hubble, Roman вестиме спостереження тільки в частині видимого і в ближньому інфрачервоному діапазоні. Крім того, новий телескоп обладнають 288-мегапіксельною камерою, що дає змогу знімати ділянки неба площею 0,28 квадратних градусів. Це в сотню разів більше за поле зору телескопа Hubble.

Ще одна важлива відмінність полягає в тому, що на Roman також встановлять коронограф — пристрій, здатний «відсікати» світло зорі. Завдяки йому Roman зможе отримати найчіткіші зображення протопланетних і навколозоряних дисків, а також відшукати кілька тисяч нових екзопланет і отримати прямі зображення найбільших із них.

«Транспорт» для телескопа Roman

Для того, щоб доставити всі ці прилади в точку Лагранжа L2 системи Сонце – Земля (саме звідти Roman вестиме спостереження), необхідний «транспорт». Його виготовленням займалися фахівці Космічного центру ім. Годдарда. Нещодавно вони повідомили про завершення роботи. Процес проєктування, складання і тестування космічного апарата зайняв вісім років.

Космічний апарат, у якому будуть розміщені компоненти телескопа Roman. Джерело: NASA/Chris Gunn

Космічний апарат Roman має форму шестикутної призми. Його ширина становить 4 метри, висота — 2 метри, маса — 3800 кг. Для полегшення маси апарата використовувалися різні методи. Наприклад, простір між панелями космічного корабля зайнято надтонкими металевими стільниками. Багато компонентів виготовлено з міцних, але легких композитних матеріалів. Наприклад, при діаметрі в 1,7 метра, маса рефлектора антени Roman становить лише 10,9 кг.

На борту апарата знаходяться всі основні компоненти, необхідні для підтримки роботи Roman, включно з двигунами та сонячними батареями. Вони з’єднані майже 80 км дротів. Roman отримає нову систему зв’язку, яка дасть йому змогу передавати на Землю безпрецедентні обсяги інформації. Очікується, що за день спостережень обсерваторія пересилатиме близько 1,4 терабайта даних. Для порівняння, щодня Hubble передає на Землю 2,7 гігабайта даних, James Webb — 58 гігабайтів даних.

Фахівці NASA вже провели комплексні випробування апарата. Тепер вони готуються до встановлення на нього корисного навантаження. Цей процес розпочнеться у 2025 році. Запуск Roman заплановано на травень 2027 року. Для місії буде залучена ракета Falcon Heavy.