Наступник телескопа Hubble пройшов першу перевірку зору

Інженери компанії L3Harris Technologies провели перший оптичний тест дзеркал космічного телескопа Roman. Перевірка показала, що вони направляють світло на наукові інструменти з високою точністю.

Оптична система телескопа Roman. Джерело: NASA/Chris Gunn

Космічний телескоп Roman призначений для спостереження великомасштабних структур Всесвіту та дослідження впливу темної матерії на галактики. Інше завдання місії — пошук і отримання прямих зображень екзопланет.
Те, наскільки успішно Roman впорається з цими завданнями, залежатиме від ефективності роботи його оптики, ключовим компонентом якої є дзеркала. Загалом Roman має десять дзеркал, головне з яких має діаметр 2,4 метра. Воно забезпечить телескопу можливість отримувати зображення зі схожою деталізацією, як у знаменитого Hubble.
Раніше кожне з дзеркал Roman вже проходило індивідуальні випробування, але тепер інженери вперше перевірили, як вони працюватимуть разом. Їм знадобився місяць, щоб правильно вирівняти та розташувати їх. Тест показав, що дзеркала можуть спрямовувати світло на наукові прилади Roman з необхідною точністю.

Перевірка оптичної системи телескопа Roman. Джерело: NASA/Chris Gunn

Але це лише перший крок. Надалі Roman повинен буде пройти серію вібраційних та акустичних тестів. Інженери порівняють результати вимірювань, до та після цих випробувань, щоб переконатися, що оптика витримає сильну тряску та інтенсивні звукові хвилі, які виникнуть під час запуску. За цим відбудеться фінальна перевірка в кріогенній камері, яка необхідна, щоб зрозуміти, як дзеркала поведуться в умовах космічного простору.

Наразі запуск Roman заплановано на кінець 2026, першу половину 2027 року. Телескоп буде виведений ракетою Falcon Heavy на гало-орбіту навколо точки Лагранжа L2, де повинен буде пропрацювати не менше п’яти років.