Астрономи знайшли відсутню ланку для пояснення появи води в Сонячній системі

За допомогою комплексу радіотелескопів ALMA астрономи виявили газоподібну воду в протопланетному диску. Вона має хімічну сигнатуру, яка підтримує ідею про те, що вода на Землі навіть старша за наше Сонце.

Вода в протопланетному диску навколо зорі V883 в уявленні художника. Джерело: ESO/L. Calçada

Відкриття було зроблено під час вивчення складу води в протопланетному диску, що оточує зорю V883 Оріона. Вона розташована на відстані 1300 світлових років від Землі.

Вода зазвичай складається з одного атома кисню та двох атомів водню. Дослідники зробили акцент на вивченні трохи важчої версії води, в якій один з атомів водню замінений дейтерієм — важким ізотопом водню, чиє ядро складається з одного нейтрона і протона. Оскільки проста й важка вода утворюються в різних умовах, за їхнім співвідношенням можна простежити, коли й де утворилася вода. Так, було показано, що це співвідношення в деяких кометах Сонячної системи аналогічно співвідношенню у воді на Землі, що дає змогу припустити, що саме комети могли доставити її на нашу планету.

Подорож води від хмар до молодих зір, а потім від комет до планет спостерігалася й раніше, але дотепер був відсутній зв’язок між молодими зорями та кометами. За словами дослідників, склад води в диску навколо V883 дуже схожий на склад комет у нашій Сонячній системі. Це підтверджує ідею про те, що вода в планетних системах сформувалася в міжзоряному просторі мільярди років тому, ще до появи Сонця, і потім дісталася у спадок як кометам, так і Землі у відносно незмінному вигляді.

Варто зазначити, що аналіз води в протопланетних дисках є вельми непростим завданням, оскільки більша її частина зазвичай перебуває у вигляді льоду, що не випускає ніякого випромінювання. Звичайно вода у внутрішній частині протопланетного диска існує в газоподібному стані. Однак, як правило, ця область занадто мала, щоб її можна було вивчити за допомогою телескопів.

На щастя для астрономів, диск навколо V883 незвично гарячий. Різкий викид енергії з боку зорі нагрів його до температури, за якої більша частина води існує в газоподібному стані, що дало можливість вивчити її випромінювання. Зі свого боку, це дало змогу скласти карту її розподілу. Дослідники з’ясували, що диск V883 містить щонайменше в 1200 разів більше води, ніж усі земні океани.

Протопланетний диск навколо зорі V883 (зображення радіотелескопа ALMA). Джерело: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO), J. Tobin, B. Saxton (NRAO/AUI/NSF)

У майбутньому вчені сподіваються використати для вивчення V883 Надзвичайно Великий телескоп ESO (ELT) та його камеру METIS. Цей прилад середнього інфрачервоного діапазону зможе розрізняти газову фазу води в протопланетних дисках, що дасть більш повне уявлення про те, як вона потрапляє на новонароджені планети.