Астрономи виявили полярні сяйва на галілеєвих супутниках Юпітера

Команда американських дослідників виявила полярні сяйва на чотирьох найбільших супутниках Юпітера. Вони випромінюють у видимому діапазоні хвиль.

Галілеєві супутники Юпітера: Іо, Європа, Ганімед та Каллісто. Джерело: NASA/JPL/DLR

Відкриття було зроблено під час спостережень, виконаних за допомогою спектрометра високої роздільної здатності HIRES обсерваторії Кека, а також спектрографів Великого бінокулярного телескопа та обсерваторії Апач-Пойнт. Дослідники вивчили чотири найбільші юпітеріанські супутники Іо, Європу, Ганімед і Каллісто (їх також називають галілеєві). Спостереження велися в той момент, коли місяці знаходилися в тіні газового гіганта, щоб телескопам не завадило відбите від поверхні сонячне світло.

Астрономам вдалося виявити полярні сяйва на кожному з галілеєвих місяців. Вони спричинені сильним магнітним полем Юпітера. На всіх чотирьох супутниках можна побачити сяйво, викликане випромінюванням молекулярного кисню, як і на нашій Землі. Однак через крайню розрідженість атмосфер, у них червоний колір випромінює в 15 разів яскравіше за звичний нам зелений.

Полярне сяйво на Ганімеді в уявленні художника. Джерело: Julie Inglis

На Європі та Ганімеді кисень випромінює не тільки у видимому, але й в інфрачервоному діапазоні. Це вперше, коли таке спостерігається в атмосфері іншого тіла Сонячної системи. Що стосується Іо, то там існують величезні вулканічні викиди, які досягають сотні кілометрів заввишки. Вони містять хлорид натрію та хлорид калію. Натрій надає полярному сяйву Іо жовто-помаранчеве свічення. Вимірювання також показали, що калій світиться в інфрачервоному діапазоні. Поки що це єдине відоме нам тіло з такою особливістю.

Нові спостереження виявили мінімальну кількість води в атмосферах галілеєвих супутників, що знову порушило питання про наявність у них водяної пари. Також варто відзначити, що оскільки магнітне поле Юпітера нахилено, полярні сяйва на його супутниках змінюють яскравість у міру обертання планети. Крім того, їхні атмосфери можуть реагувати на швидкий перехід від сонячного світла до тіні газового гіганта. Це особливо притаманно Іо. Натрій в його атмосфері стає дуже слабким протягом 15 хвилин після входу в тінь Юпітера, але потім йому потрібно кілька годин відновитися після виходу на сонячне світло.

За словами дослідників, полярні сяйва дають можливість визначити наявність різних елементів в атмосферах місяців Юпітера. Тому вони мають намір продовжити їх спостереження. У майбутньому до них може приєднатись і космічний телескоп James Webb.