Чорна діра допомогає у народженні зірок

Космічний телескоп Hubble спостерігає за чорною дірою у карликовій галактиці Henize 2-10. Вона викидає у космос гарячі потоки речовини, які потрапляють у регіон активного зореутворення та «підігрівають» його. Таким чином чорна діра підтримує народження зір у маленькій галактиці.

Чорна діра у карликовій галактиці
Чорна діра у галактиці Henize 2-10. Джерело: phys.org

Hubble спостерігає за чорною дірою у галактиці Henize 2-10

Спостереження за карликовою галактикою Henize 2-10, що здійснюються за допомогою космічного телескопа Hubble принесли достатньо несподіваний результат. У її центрі знайшли достатньо масивну чорну діру. Вона активно взаємодіє зі своїм оточенням, викидаючи великі потоки розжареної речовини, що рухаються зі швидкістю, більшою за мільйон миль на годину.

Несподіванкою стало те, що ці потоки потрапляють у зону активного зореутворення, яка розташована на відстані 230 світлових років від чорної діри. Вони спричиняють у газопилових хмарах, що поступово перетворюються на молоді зорі, вогняну бурю, яка активізує процес народження нових світил.

Досі вчені розглядали чорні діри переважно як руйнівників світил. Однак ситуація у галактиці Henize 2-10 показала, що вони можуть відігравати й позитивну роль. Тут масивна чорна діра виконує роль ковальського міха, що роздуває колосальне горнило зореутворення.

Що роблять у карликових галактиках чорні діри

Галактика Henize 2-10 розташована у південній частині зоряного неба у сузір’ї Живописця. Відстань до неї становить майже 30 млн світлових років. Це достатньо близько, щоб космічний телескоп Hubble міг як слід її «роздивитися». Вже досить давно ця невелика галактика відома своїм рентгенівським випромінюванням. Серед вчених точилися дискусії щодо того, чи є його джерелом надмасивна чорна діра, на кшталт тієї, що розташована у центрі Чумацького Шляху, чи це просто дуже масивний залишок наднової.

Тепер зрозуміло, що правильним є перший варіант. Чорна діра у центрі Henize 2-10 має масу в мільйони сонячних. Це досить скромний показник у порівнянні з чорними дірами у центрах великих галактик, але набагато більший, ніж у будь-якої чорної діри зоряної чи проміжної маси. Надмасивні чорні діри у центрах карликових галактик надзвичайно цікавлять вчених.Чи є вони там взагалі? Яке співвідношення між масою галактики та масою чорної діри у її центрі? Яку роль вони відіграють в еволюції цих галактик?

Виявилося, що надмасивні чорні діри у карликових галактиках є, але вони значно менші за ті, що присутні у великих галактиках. Там надмасивні чорні діри занадто великі й більше втягують у себе газ, який міг би стати новими зорями. У карликових галактиках чорні діри менш масивні та не стільки поглинають газ, скільки «підігрівають» його.

Досі вчені не знають, як же так швидко можуть виникати та виростати до теперішнього розміру надмасивні чорні діри. Галактики, схожі на Henize 2-10, виникли відносно недавно, і вони достатньо швидко зливаються у великі. Тож їхні маленькі надмасивні чорні діри можуть дати підказку для розв’язання цього питання.