Астрономи виявили глобальне потепління на Нептуні

Упродовж 17 років міжнародна група астрономів відстежує зміни температури атмосфери Нептуна за допомогою наземних телескопів, зокрема Дуже великого телескопа Європейської південної обсерваторії (VLT ESO). Їм вдалося виявити раптове зниження глобальної температури планети, за яким настало різке потепління в районі південного полюса.

Вимірювання температури Нептуна

На Нептуні, як і на Землі, у процесі його обертання по орбіті навколо Сонця відбувається зміна пір року. Проте кожна пора року на восьмій планеті триває близько 40 земних років — тривалість одного нептуніанського року становить 165 земних.

Нептун: знімки VLT та телескопа Hubble. Джерело: ESO/P. Weilbacher (AIP)/NASA, ESA та M.H. Wong and J. Tollefson (UC Berkeley)

Зрозуміло, астрономів дуже цікавлять погодні процеси, які відбуваються у таких незвичайних умовах. Але як виміряти температуру планети, орбіта якої проходить з відривом 4,5 млрд км від Сонця? Для цього астрономи використовують високочутливі тепловізори, що реєструють теплове випромінювання небесних тіл. Подібні інструменти встановлені на найбільш потужних телескопах, на кшталт Дуже великого телескопа ESO.

Глобальне потепління на Нептуні

У 2005 році у південну півкулю Нептуна прийшло літо, й астрономи почали відстежувати зміни температури планети після літнього сонцестояння. За наступні 17 років було отримано майже сто теплових інфрачервоних зображень Нептуна, зіставлення яких дозволило виявити загальні тренди у зміні температур у стратосфері планети над південною півкулею.

Теплові зображення Нептуна, отримані між 2006 та 2020 роками. Джерело: ESO/M. Roman, NAOJ/Subaru/COMICS

Дані показали, що, попри настання літа у південній півкулі, останні два десятиліття на більшій частині планети поступово холодало. Між 2003 та 2018 роками глобальна середня температура Нептуна знизилася на 8°C.

Проте потім ситуація різко змінилася. У період між 2018-м та 2020-м астрономи несподівано зареєстрували різке потепління в районі південного полюса Нептуна на 11°C.

Зміни температури на Нептуні виявилися несподіваними, й астрономи поки не знають, що могло їх викликати. Їхньою причиною могли бути хімічні процеси у стратосфері планети, випадкові погодні зміни або навіть сонячний цикл. Щоб з’ясувати причину температурних коливань, найближчими роками знадобляться нові спостереження. Космічна обсерваторія James Webb, а також наземні телескопи майбутнього, такі як Надзвичайно великий телескоп ESO (ELT), зможуть спостерігати подібні температурні зміни у подробицях і побудувати нові детальні хімічні та температурні карти атмосфери восьмої планети від Сонця.

Ви також можете почитати статтю про найбільші таємниці Нептуна.