Астероїд 2024 BJ поблизу Землі: як побачити?

Астрономи продовжують удосконалювати захист нашої планети проти небажаних космічних «прибульців». Астероїд, що отримав позначення 2024 BJ, був відкритий 17 січня, а 27 січня він пролетить на відстані 354 тис. км від Землі — це трохи менше середнього радіуса місячної орбіти. Його розмір не перевищує 50 м, тобто він у 2–3 рази більше «Челябінського боліда». Попри це, зіткнення з ним не загрожувало б нам глобальною катастрофою, хоча падіння такого тіла в густонаселених районах могло б мати серйозні наслідки.

2024 BJ належить до групи «аполонів» — астероїдів, афелії яких розташовані за межами земної орбіти, а перигелії всередині неї. Неважко зрозуміти, що подібні тіла мають найбільше шансів зіткнутися із Землею, і рятує нас від цього те, що їхні траєкторії досить сильно нахилені до екліптики. Для того, аби сталося зіткнення, наша планета та астероїд мають одночасно опинитися поблизу місця перетину їхніх орбіт. А це трапляється не так уже й часто. Якщо вони при цьому не «зустрілися», наступне зближення у переважній більшості випадків відбудеться дуже нескоро, оскільки для цього потрібно, аби період обертання об’єкта навколо Сонця співвідносився з земним роком як дріб із двох невеликих цілих чисел — наприклад, 3/2 чи 8/7. Астрономи називають такі співвідношення «резонансами». Вони також зустрічаються нечасто. Найвідоміший приклад — резонанс Землі та Венери 13/8, але він не зовсім точний і кожні 8 років (за які Венера робить 13 обертів) «розбалансовується» приблизно на дві доби.

Орбітальний період астероїда 2024 BJ складає трохи більше, ніж 595 днів, тобто його конфігурація відносно Сонця та Землі достатньо точно повториться аж за 44 роки. Протягом такого тривалого часу гравітаційні збурення від планет майже напевно «підкоригують» його орбіту таким чином, що навряд чи нам варто чекати наступного тісного зближення, подібного до нинішнього. Втім, цю задачу вже розв’язуватимуть фахівці з небесної механіки за допомогою потужних сучасних суперкомп’ютерів.

Орбіта астероїда 2024 BJ (позначена білим кольором) і внутрішніх планет Сонячної системи

27 січня нововідкритий астероїд спочатку пролетить на відстані близько 445 тис. км від Місяця, а за три з половиною години — о 19:30 за київським часом — підійде на мінімальну відстань до Землі. У цей час він рухатиметься на тлі сузір’їв Оріона, Тільця та Візничого з видимою швидкістю понад 3,5° за годину (всемеро швидше, ніж Місяць). Його відносна швидкість становитиме приблизно 6,3 км/с. На жаль, через малі розміри 2024 BJ спостерігати його навіть під час найбільшого зближення можна буде лише у великі телескопи: видимий блиск астероїда лише трохи перевищить 15-ту зоряну величину, що майже в 4 тис. разів слабше світил, які ще можна побачити неозброєним оком на чистому незасвіченому нічному небі. Для тих, хто бажає стежити за цією подією, співробітники обсерваторії «Віртуальний телескоп», розташованої в Італії, організують її пряму трансляцію на сайті https://www.virtualtelescope.eu/webtv/

Нагадаємо, що вже післязавтра комета Цзицзіньшань-1 підлетить до Землі найближче з моменту свого відкриття 1965 року.