Американський стартап створить космічну станцію зі штучною гравітацією, а у зразках з Місяця виявлено новий мінерал: дайджест новин

Підбірка найцікавіших космічних новин до сніданку: ООН хоче заборонити розробку протисупутникової зброї; найтвердіші алмази прилетіли на Землю з метеоритами, а ми рекомендуємо прочитати статтю про те, як у космосі використовують сонячні вітрила.

У зразках із Місяця виявили новий мінерал

Усередині зразків породи, яку доправила на Землю 2020 року китайська місячна місія «Чан’е-5», вчені знайшли новий місячний мінерал у кристалічній формі. Він отримав назву Changesite-(Y) — на честь китайської богині Місяця Чан’е. Знахідка є фосфатним мінералом у вигляді стовпчастого кристалу. Його виявили в частинках місячного базальту, які досліджували в лабораторіях Китаю.

Найміцніші алмази на Землі походять із далекої екзопланети

Деякі найміцніші коштовні камені часом знаходять у метеоритах із космосу, й вони принципово відрізняються від земних. Мінерал лонсдейліт — різновид алмазу — можна знайти в метеоритах, одним із яких є Diablo Canyon, знайдений у знаменитому метеоритному кратері в Аризоні. Цей мінерал відрізняється від звичайних алмазів гексагональною кристалічною структурою, тоді як земні зразки мають кубічну кристалічну структуру. Окремі дослідження, проведені на початку цього року, показали, що структура лонсдейліту робить його твердішим за інші алмази.

Німеччина та Японія відмовляються від розроблення протисупутникової зброї

Представники Німеччини та Японії слідом за США та Канадою заявили про відмову від розробки протисупутникової зброї. Це робить реальною перспективою повну заборону ракет, здатних вражати цілі на орбіті.

Цю ініціативу започаткували США у відповідь на надзвичайно небезпечні випробування протисупутникової зброї, здійснені росією у листопаді 2021 року. Пізніше до них приєдналися Канада та Нова Зеландія. З іншого боку, такі заяви — поки лише підготовка до прийняття резолюції ООН про повну заборону протисупутникової зброї. Її активними супротивниками є Китай і росія.

Vast Space створить станцію зі штучною гравітацією

Стартап Vast Space планує створити космічну станцію, в якій за допомогою обертання буде створюватися штучна гравітація. Вона має бути не лише дослідницьким майданчиком, а й виробничою базою та платформою для майбутніх місій. Нова станція зможе замінити МКС як платформу для космічних досліджень. Але у планах Vast Space — також зробити її портом для майбутніх міжпланетних місій.

LICIACube вирушив у самостійну подорож

Супутник LICIACube успішно відокремився від міжпланетного зонда DART і вийшов на зв’язок із Землею. Він був побудований на базі платформи CubeSat (6U). Його розміри становлять 10×20×30 см, маса — 14 кг. Для отримання енергії використовуються сонячні батареї. Невеликий апарат призначений для знімкування зіткнення зонда DART із астероїдом Діморф. Метою експерименту є вивчення можливості зміни орбіти небезпечних небесних тіл шляхом кінетичного впливу.

Центр гексагону Сатурна (кольори штучні). Джерело: NASA/JPL/Space Science Institute

На честь п’ятої річниці завершення роботи зонда Cassini редакція The Universe Space Tech склала добірку з двадцяти п’яти його найкращих знімків. 15 вересня 2017 року стало останнім днем ​​в історії місії. Того дня космічний апарат увійшов у атмосферу Сатурна та перетворився на метеор.

Cassini — без перебільшення, видатна місія. За роки роботи апарат здійснив безліч відкриттів і зібрав гігантський масив даних про шосту планету від Сонця. А ще він передав на Землю величезну кількість дивовижних за красою знімків Сатурна та його супутників.

Цікава цифра: 1 118 фотографій

Група супроводу місії Perseverance опублікувала нову панораму, на якій можна побачити стародавню річкову дельту в кратері Єзеро. На сьогодні вона є найдокладнішим зображенням марсіанської поверхні в історії. Його склали зі 1118 індивідуальних знімків, зроблених у період з 12 по 20 червня. Розмір панорами становить 2,5 млрд пікселів. Зображення було отримане камерою Mastcam-Z.

Сонячне вітрило — одна з технологій, які у перспективі допоможуть нам досягти зірок. У даному способі прискорення космічного апарата енергія ніби береться «нізвідки» або, принаймні, для її отримання не треба витрачати таку неймовірну кількість робочого тіла, як у хімічних ракетних двигунах. Застосовувати цей метод можна лише для прискорення відносно невеликих космічних апаратів, і з його допомогою не завжди можна долетіти туди, куди забажаєш. Докладніше про сонячні вітрила читайте у статті «Мистецтво космічного вітрильництва».

Читайте у попередньому дайджесті: Великий адронний колайдер можуть відключити через шантаж москви, а з суміші титану та марсіанського пилу можна надрукувати будинок: дайджест новин