Великий адронний колайдер можуть відключити через шантаж москви, а з суміші титану та марсіанського пилу можна надрукувати будинок: дайджест новин

Підбірка найцікавіших космічних новин за тиждень: NASA обрала компанію для створення місячних скафандрів, астронавти показали, як рятують життя на орбіті, а ми пояснюємо, що таке рівняння Дрейка та чому мовчить Всесвіт.

«Чи є розумне життя на Землі?»
― Френк Дрейк

CERN може зупинити Великий адронний колайдер для економії електроенергії

Великий адронний колайдер, на якому проводяться експерименти з вивчення темної матерії та бозона Хіггса, може бути вимкнений через економію. Різні європейські організації розробляють заходи щодо кардинального зниження споживання електроенергії, щоб зменшити залежність Європи від країни-агресора. Росія і раніше неодноразово використовувала природний газ як інструмент шантажу та тиску на захід. Зараз такі її дії можуть вплинути й на фундаментальні фізичні дослідження.

Dream Chaser доставлятиме наукові та військові вантажі на орбіту

Компанія Sierra Nevada Corporation підписала контракт на використання космоплана Dream Chaser для доставки вантажів на орбіту. Очікується, що з 2024 року він здійснюватиме вантажні рейси для німецької компанії Yuri, яка бере участь у експериментах на борту Міжнародної космічної станції (МКС). Космоплан стартуватиме за допомогою носія Vulcan Centaur виробництва United Launch Alliance. Запускати його планують із майданчика Космічних сил США на мисі Канаверал, а сідатиме він на звичайні злітно-посадкові смуги.

«Луна-25» нікуди не полетить

Розробка концепції російської місячної місії розпочалася ще в нульових роках. Спочатку це був вельми амбітний проєкт, що передбачав створення мережі сейсмостанцій на Місяці. Однак через відсутність необхідного фінансування та деградації російської космічної індустрії він зазнав численних метаморфоз, істотно втративши в масштабі. Більше того, дата запуску постійно переносилася на більш пізній час. Урешті з проєкту поступово вийшли всі іноземні партнери.

Після виходу з проєкту ESA «Роскосмос» заявив, що запуск місії все одно відбудеться 2022 року. Проте згодом генеральний директор російського космічного відомства Юрій Борисов змушений був визнати, що запуск відбудеться не раніше 2023 року. Однак з урахуванням санкцій, розриву стосунків з іноземними партнерами та вельми плачевного стану справ у російській космонавтиці на даний момент видається дуже сумнівним, що «Роскосмос» у принципі зможе відправити до Місяця хоч щось.

ЗD-друк сумішшю з металу та марсіанського пилу

Дослідники пропонують використати нову технологію для будівництва бази на Червоній планеті. Вони випробували матеріал на основі суміші марсіанського пилу й титанового порошку для друку деталей на 3D-принтері. Вчені експериментували зі складом суміші, змінюючи вміст пилу від 5 до 100%. Залежно від цього змінювалися механічні характеристики кінцевого матеріалу. Суміш використовувалася як сировина для 3D-принтера, що сплавляв його лазером за температури 2000°C та друкував деталі.

Отримані деталі мають різні характеристики залежно від складу. Наприклад, зразки, що на 100% складаються з марсіанського пилу, просто розкришилися. А ось деталі, які містять високий відсоток титану, показали дуже високі термічні та механічні показники. За ними вони перевершили навіть чистий метал.

Реанімація у космосі: як астронавти МКС рятують життя на орбіті

Оскільки умови мікрогравітації на орбіті суттєво відрізняються від земних, деякі методи надання екстреної медичної допомоги необхідно адаптувати, щоб вони були ефективними у космосі. Виконуючи компресію грудної клітини на Землі, ми використовуємо свою вагу, щоб натиснути на верхню частину тіла. Але на орбіті відсутність сили тяжіння ускладнює цей процес, оскільки процедура стиснення змусить астронавта відштовхнутися від людини, яку він намагається врятувати. Саманта Крістофоретті показує кілька способів обійти цею складність.

Знімок сонячної хромосфери, зроблений телескопом DKIST. Для кращого розуміння масштабів на нього накладено зображення Землі. Джерело: NSO/AURA/NSF

Національний науковий фонд США опублікував кілька дивовижних знімків, зроблених телескопом DKIST (Daniel K. Inouye Solar Telescope). На сьогодні це найбільш детальні зображення сонячної хромосфери. За словами астрономів, вони «варті тисячу слів».

Зображення DKIST охоплює ділянку розміром 82,5 тис. км. Це майже у 7 разів більше за діаметр нашої планети. Знімок був зроблений на довжині хвилі 486,13 нм, його роздільна здатність становить 18 км. Для кращого розуміння масштабів співробітники обсерваторії опублікували додаткову версію знімку з накладеною на нього Землею.

Цікава цифра: 228,5 млн доларів

Місячні скафандри

NASA оголосила, що обрала Axiom Space для створення скафандра для місячних мандрівок, який використовуватиметься під час програми Artemis. Загальна вартість операції складає 3,5 млрд доларів, але ці гроші розподілятимуться рівномірно до 2034 року на виконання окремих замовлень NASA. Перше замовлення вартістю 228,5 млн доларів отримала компанія Axiom Space, його мета — виготовлення скафандрів для місії Artemis 3.

Рівняння Дрейка. Джерело: SETI Institute

Вночі 2 вересня 2022 року на 93-му році життя помер легендарний астроном Френк Дрейк. Він був одним із піонерів радіоастрономії та проектів із пошуку позаземних цивілізацій. До своїх останніх днів він щиро вірив, що ми не самотні в цьому Всесвіті. Скільки ж цивілізацій людство може зустріти в нашій Галактиці? Розповідаємо, що таке рівняння Дрейка та чому мовчить Всесвіт, у статті «37 цивілізацій та одне рівняння Дрейка».

Також ми розповіли про те, що таке планетезималі і до чого тут планети Сонячної системи.

Читайте у попередньому дайджесті: Супутникові знімки показують злочини росії у фільтраційних таборах, а між США та Китаєм зростає напруженість через місячні місії: дайджест новин