3 млрд років тому Чумацький Шлях поглинув карликову галактику

У 2005 році астрономи відкрили в Чумацькому Шляху групу світил, що обертаються навколо галактичного центру. Воно отримало назву «зоряний потік Діви». Зазвичай подібні структури утворюються внаслідок руйнування, захоплених гравітацією нашої системи, карликових галактик або кулястих скупчень. Однак у зоряного потоку Діви незабаром виявилася цікава особливість. Стало відомо, що об’єкти, які входять до його складу, рухаються в різних напрямках: деякі з них наближаються до нас, тоді як інші віддаляються.

Парасолькоподібні структури, знайдені в зоряному потоці Діви. Джерело: Rensselaer Polytechnic Institute

Відкриття дуже спантеличило вчених, оскільки зорі в таких формаціях зазвичай рухаються узгоджено. Щоб розгадати таємницю потоку Діви, астрономи звернулися до даних оглядів Sloan Digital Sky Survey, Gaia та LAMOST. У результаті їм вдалося ідентифікувати кілька характерних «парасолькоподібних» структур. Комп’ютерне моделювання показало, що вони повинні були утворитися в результаті бокового зіткнення, яке призвело до того, що окремі групи зір були викинуті з карликової галактики та почали в буквальному сенсі «підстрибувати», проходячи вгору і вниз через площину Чумацького Шляху.

Також дослідникам вдалося визначити час зіткнення двох галактик. Згідно з розрахунками, ця подія відбулася 2,7 млрд років тому. Крім зоряного потоку Діви, вона також могла породити спіралеподібну структуру в диску Чумацького Шляху, а також викликати спалах зореутворення в його ядрі.