Зоря-монстр вказує на присутність темної матерії

Зоря-монстр Мотра названа на честь гігантського метелика з японських фільмів. Вона розташована так далеко від нас, що астрономи змогли її побачити тільки завдяки ефекту гравітаційної лінзи. Але цілком можливо, що це світило вказує на присутність ще однієї загадки.

На цьому зображенні зоря-монстр Мотра позначена як LS1
На цьому зображенні зоря-монстр Мотра позначена як LS1. Джерело: Diego et al., arXiv, 2023

Зоря-монстр та гравітаційна лінза

Група астрономів під керівництвом Хосе Дієго з Іспанського дослідницького центру відкрила дивовижну зорю, яку назвала Мотра. Це ім’я велетенського метелика з японських фільмів, який пов’язаний зі славнозвісним Годзіллою.

Зоря Мотра незвична своїм велетенським розміром та яскравістю. Такі світила надзвичайно рідкісні й мають назву «кайдзю». Саме так взагалі називаються монстри, до яких належать і Годзілла, і Мотра.

До речі, зоря, названа на честь найбільшої кіноящірки, теж існує. Її трохи раніше відкрила команда все того ж Діаса, і це світило значно яскравіше за Мотру. Та попри гігантські розміри, за нормальних умов ми ніколи не змогли б побачити жоден із цих об’єктів. Адже вони розташовані на відстані мільярдів років від нас.

На що схожа Мотра

Побачити Мотру та Годзіллу вчені змогли завдяки ефекту гравітаційного лінзування. Десь між ними й нами є потужні скупчення галактик, сила тяжіння яких викривлює і трохи фокусує світло. Завдяки цьому зоря-монстр, яка також відома як EMO J041608.8−240358 і розташована на відстані 10,4 млрд світлових років, все ж видима як крихітна цятка.

Насправді Мотра — це пара гігантських світил: червоне та блакитне, що обертаються навколо спільного центру мас. Червона зоря тьмяніша. Температура її поверхні сягає 5000 К, а світність у 50 тис. разів перевищує сонячну. Блакитна зоря має температуру 14 тис. К та у 125 тис. разів яскравіша за Сонце.

Загадка темної матерії

Цікаво, що коли вчені перевірили архівні знімки телескопа Hubble, то виявили, що Мотра була присутня на них ще 2014 року. Щоправда, тоді зоря-монстр лишилася непоміченою. Зате вони дозволили оцінити збільшення, яке надає їй гравітаційна лінза.

Воно виявилося рівним 4000. Це забагато навіть для масивного скупчення галактик. Вчені переконані, що десь між ним і Мотрою має бути ще один об’єкт, який створює додаткову гравітаційну лінзу. І дослідники навіть оцінили його масу — від 10 тис. до 2,5 мас Сонця.

Це має бути карликова галактика, але проблема у тому, що James Webb нічого подібного там не бачить. Загадку вчені пояснюють тим, що ця зоряна система майже повністю складається з темної матерії.

Існування великих систем з темної матерії цілком відповідає сучасним уявленням про цей тип речовини. Однак не всі теорії, які її пояснюють, допускають формування компактних об’єктів. Вчені сподіваються більше про неї дізнатися завдяки третьому «кайздю» — потрійній системі, яка має назву Гідора.

За матеріалами www.sciencealert.com.