Hubble вивчив тінь протопланетного диска

У 2018 році космічний телескоп Hubble здійснив знімання відбивної туманності, розташованої на відстані близько 1300 світлових років від Сонця в сузір’ї Змії. Йому вдалося зазнімкувати вражаючий феномен — дві темні конусоподібні смуги, які розходяться від зорі HBC 672, яка формується.

Ці смуги є тінь, яка відкидається протопланетним диском, яким оточена HBC 672. По суті, це своєрідний «абажур», який блокує частину зоряного світла. Отже, туманність, яка оточує новонароджену зорю, виконує роль стінки, на яку проєктується зображення.

Гігантська тінь надала нам унікальну можливість вивчити протопланетний диск HBC 672. Сам він занадто малий, щоб його міг розглянути навіть телескоп Hubble. Проте довжина тіні, яка ним відкидається, у 200 разів перевищує діаметр Сонячної системи, це дозволило вченим визначити форму диска.

Протягом 13 місяців астрономи стежили за тінню, і зрештою дійшли висновку, диск, який оточує зорю, викривлений. Найімовірніша причина цього — наявність масивної екзопланети. Її орбітальна площина має бути нахилена стосовно до площини диска, а період обігу становить не менше 180 днів, тобто велика піввісь планетної орбіти приблизно відповідає середній відстані між Сонцем та Землею.

Також можливо, що невидимим компаньйоном HBC 672 є не екзопланета, а більший об’єкт — коричневий чи червоний карлик. Але виходячи із загальної товщини диска, дослідники все ж таки схиляються до «планетної» версії.

За матеріалами https://www.spacetelescope.org