Гравітаційна лінза перетворила наднову на хрест Ейнштейна

Астрономи отримали незвичайне зображення далекої наднової SN Zwicky. Її світло було таке сильно спотворене гравітацією іншої галактики, що перетворило її на хрест Ейнштейна.

Наднова SN Zwicky. Гравітаційна лінза почетверила її зображення, створивши хрест Ейнштейна. Джерело: Joel Johansson

Наднова була виявлена під час огляду ZTF (Zwicky Transient Facility), здійснюваного телескопами Паломарської обсерваторії. Він проводиться у видимій і ближній частині інфрачервоного діапазону. Його метою є пошук об’єктів, що різко змінюють свою яскравість, як-от наднові та гамма-сплески. Також він використовується для відстеження комет і астероїдів.

SN Zwicky привернула увагу астрономів завдяки своїй віддаленості. Вона спалахнула в галактиці, розташованій на відстані 4 млрд світлових років від Землі. Спалах вдалося побачити завдяки ближчій галактиці, яка розташована на лінії між SN Zwicky та нашою планетою. Її гравітація виступила як лінза, збільшивши яскравість далекої наднової у 25 разів.

Після виявлення наднової, дослідники залучили інші наземні телескопи для отримання її знімків. На них чекав сюрприз. Зображення, отримані Обсерваторією Кека, продемонстрували, що гравітаційна лінза не просто посилила світлові потоки від наднової, а й спотворила їх у такий спосіб, що її зображення «почетверилося». Цей цікавий оптичний ефект іноді називають хрестом Ейнштейна.

Що стосується самої наднової, то вона була класифікована як тип Ia. Такі події відбуваються внаслідок вибуху білих карликів, які перевищили максимально можливу межу своєї маси. Оскільки під час спалахів наднових Ia завжди виділяється приблизно однакова кількість енергії, астрономи активно використовують їх як стандартні свічки для визначення відстаней у Всесвіті.

Раніше ми розповідали про те, чи може Бетельгейзе вибухнути в найближчі десятиліття.

За матеріалами https://www.caltech.edu