Знайдена планета з дивовижною орбітою навколо двох зір

Вчені підозрюють, що у газопиловому диску, який оточує подвійну систему AС Геркулеса, може бути планета. Якщо це так, то вона обертається у площині, перпендикулярній тій, у якій обертаються одна навколо іншої зорі.

Система АС Геркулеса
Система АС Геркулеса. Джерело: phys.org

Дивовижна система АС Геркулеса

Група вчених під керівництвом Ребеки Мартін із Центру астрофізики Невади припустила, що в системі AC Геркулеса може ховатися дуже незвична планета. Ця зоря, точніше, система з двох світил, розташована на відстані 4200 св. років від нас.

Її головний компонент — пульсуючий жовто-білий гігант, приблизно у 2400 разів яскравіший за Сонце. Про другу зорю відомо не так багато, крім того, що вона важча за наше світило. Проте вчені ще раніше встановили, що навколо цих компонентів є потужний пиловий диск.

Тепер же на основі спостережень вони припускають, що всередині диска є планета, котра його стабілізує. Висновок базується на тому, що всередині цього диска — проміжок, який ділить його на дві частини.

Нахилений диск та планета в ньому
Нахилений диск та планета в ньому. Джерело: Martin et al. 2023

Нахилений диск

Системи, у яких планети обертаються одразу навколо двох зір, зустрічалися і раніше, але в невеликій кількості. Першу з них відкрили 2019 року, й відтоді вчені дізналися про існування ще трьох. Проте AC Геркулеса цікава не цим. Річ у тім, що її диск, а отже, і орбіта планети практично перпендикулярні до тієї площини, в якій зорі обертаються одна навколо одної.

Якщо бути точним, то можлива орбіта планети близька до перпендикуляра, але все ж відрізняється від нього на 9 відсотків. І це викликає низку запитань, перш за все, чому він взагалі не лежить в одній площині з орбітами світил.

Крім того, вчених дуже дивує велика відстань між зорями у цій системі, оскільки зазвичай планети, що обертаються одразу навколо двох зір, роблять це тоді, коли останні дуже близькі. А тут два гігантські світила крутяться одне навколо одного з періодом приблизно 3,5 земних років.

Також вчені досі ніколи не бачили, щоб планета оберталася навколо двох зір, одна з яких не належить головній послідовності, а є гігантом. Система AC Геркулеса є вкрай незвичною, і дослідники сподіваються, що вона зможе збагатити нас новими знаннями.