James Webb розгледів цікаву знахідку біля зорі Фомальгаут

Космічний телескоп James Webb докладно вивчив газопиловий диск, який обертається навколо зорі Фомальгаут. Він виявив, що у ньому є три потужні пояси астероїдів. Крім того, там можуть ховатися невідомі досі планети.

Газопиловий диск навколо Фомальгауту
Газопиловий диск навколо Фомальгаута. Джерело: NASA, ESA, CSA, A. Gáspár (University of Arizona)

Астероїдні пояси у зорі Фомальгаут

Фомальгаут — це найяскравіша зоря сузір’я Південної Риби. Нещодавно вчені спрямували на неї космічний телескоп James Webb для того, аби дослідити газопиловий диск та пояс астероїдів, які були виявлені раніше. Але несподівано виявилося, що ця система значно складніша, ніж вважалося.

Як з’ясували вчені, система Фомальгаут простягається навколо зорі на відстань 23 млрд км. Це у 150 разів більше, ніж відстань від Землі до Сонця. Всередині цього радіуса розташувалися цілих три астероїдних пояси, з яких раніше було відомо тільки про зовнішній.

Сам цей пояс виявився вдвічі потужнішим за той, що існує у Сонячній системі за орбітою Нептуна. Вчені переконані, що наявність великої кількості пилу та уламків у ньому є наслідком зіткнення більших тіл.

Історія дослідження Фомальгаута

Фомальгаут — це молода і гаряча біла зоря. Вперше вчені дізналися, що навколо неї існує газопиловий диск у 1983 році під час спостережень, проведених інфрачервоним астрономічним супутником NASA IRAS. Тоді це відкриття було підтверджене низкою наземних телескопів.

Пояс астероїдів, який розташований у цьому кільці, був відкритий значно пізніше — під час спостереження Фомальгаута орбітальним телескопом Hubble та масивом радіоантен ALMA. Але жоден із них не зміг розгледіти внутрішню структуру диска. Для цього знадобився James Webb, який працює в інфрачервоній частині спектра.

Тапер Hubble, ALMA та Webb об’єднали свої зусилля, щоб скласти цілісне уявлення про те, як влаштовані уламкові диски навколо Фомальгаута та інших подібних до нього зір. І найбільше вчених цікавить питання про наявність біля них новонароджених планет.

Де планети?

Насправді одну планету в газопиловому диску, що оточує Фомальгаут, знайшли ще 2008 року. Але вже 2014-го Hubble її не побачив. Проте нове дослідження може пролити світло на цей загадковий факт. Річ у тім, що зображення, отримане James Webb, містить велику кількість проміжків, у яких, як вважають вчені, й ховаються планети.

З огляду на наявність астероїдних поясів, вони там просто зобов’язані бути. Адже у Сонячній системі саме гравітація Юпітера зумовлює зовнішню межу внутрішнього поясу астероїдів, а Нептун аналогічним чином впливає на пояс Койпера.

А ось планета, яку помітили поблизу від Фомальгаута 2008 року, могла бути не єдиним небесним тілом. На зображеннях James Webb приблизно в тому ж місці видно величезну газопилову хмару. Тож вчені підозрюють, що об’єкт, який спостерігали раніше, насправді був слідом зіткнення двох великих уламків.