Життя на суперземлях може існувати впродовж 84 млрд років

Відповідно до нового дослідження, життя на особливому класі планет може існувати протягом десятків мільярдів років. Такого висновку дійшли вчені на чолі з Маріт Мол Лус із Цюрихського університету. Результати їхньої праці вказують на те, що на «холодних суперземлях», що обертаються навколо своїх зір на відстані вдвічі далі відстані між Сонцем та Землею, створюються помірні сприятливі умови для підтримки життя впродовж 84 млрд років. Свої висновки вчені виклали у статті в Nature Astronomy.

Планети-ізгої як «холодильники» для життя

Суперземлі — це планети з твердою поверхнею, масивніші за Землю, але менші за крижані гіганти, такі як Нептун. Планети такого типу доволі часто зустрічаються у зоряних системах Чумацького Шляху. Що найдивніше, наша Сонячна система є дуже рідкісним типом планетних систем через відсутність суперземель.

суперземля
На суперземлях створюються сприятливі умови для підтримки життя мільярди років. Фото: Unsplash

Вчені виявили, що у випадку суперземель, які були «виштовхнуті» зі своїх рідних зоряних систем, потенційно можуть зберігатися рідкі водні середовища. Причому такі планети-ізгої виявляються захищеними від смертельної небезпеки, що надходить від своєї материнської зорі під час її неминучої смерті: розігріву поверхні внаслідок збільшення зорі до червоного гіганта або її вибуху.

Теорія без спостережень

Підтвердження існування таких світів-довгожителів поки немає. Дослідження вчених базується лише на теоретичних моделях, а не на реальних спостереженнях. Все тому, що помітити такі холодні суперземлі за допомогою сучасних телескопів надто складно. Моделі припускають, що такі планети можуть зберігати свою первісну атмосферу, в якій домінують водень і гелій, упродовж мільярдів років. Ці середовища відрізняються від тих, що оточують деякі кам’янисті планети в нашій Сонячній системі, зокрема Землю, де утворилися атмосфери зі складнішими сполуками, такими як кисень, вуглекислий газ і азот.

«Гіпотези про планети з первісною атмосферою та рідкою водою існують вже понад 20 років. Ми хотіли глибше дослідити еволюційний аспект. Ми розрахували, як довго може існувати рідка вода і які умови мають бути, щоб планета могла якомога довше утримувати рідку воду», — пояснює Мол Лус.

Магічний інгредієнт

Рідка вода є «магічним інгредієнтом» для існування життя, яке ми знаємо на Землі. Тому вчені віддають їй пріоритет у пошуках інопланетного життя в інших частинах Всесвіту. Щоб заглибитися в «потенційну екзотичну придатність для проживання» холодних суперземель з первісною атмосферою, вчені провели понад тисячу симуляцій планет з різними масами, атмосферами та орбітальними відстанями.

Команда виявила, що планети, які перевищують масу Землі в 10 разів, з товщиною атмосфери в 100 — 1000 разів більшою за земну, можуть бути найсприятливішими для зберігання життя мільярди років. Але для цього вони повинні обертатись навколо зорі на відстані, яку в Сонячній системі займає орбіта Марса. На такій потенційно безпечній відстані первісні атмосфери можуть діяти як парникові гази, поглинаючи інфрачервоне випромінювання, забезпечуючи необхідне тепло та тиск, які можуть підтримувати життя в океанах рідкої води.

Якщо такі світи вже існують, то на теперішньому етапі Всесвіту у 13,8 млрд років вони поки що непридатні для життя, бо ще надто холодні. «Гостинними» вони стануть лише протягом наступних кількох мільярдів років, коли атмосфера трохи підігріється.

Нагадаємо, що раніше вчені відкрили суперземлю біля тьмяного червоного карлика.

Приєднуйтесь: https://t. me/ustmagazine