Вчені відкрили суперземлю біля тьмяного червоного карлика

Вчені відкрили планету, що обертається поблизу зони життя червоного карлика Ross 508. Ця суперземля була помічена завдяки застосуванню методу радіальних швидкостей у ближньому інфрачервоному спектрі.

Суперземля біля червоного карлика
Суперземля в системі червоного карлика. Джерело: Reuters

Суперземля біля червоного карлика

Команда японських астрономів під керівництвом Хірокі Харакави відкрила планету у близького до Землі червоного карлика Ross 508. Маса планети приблизно в чотири рази більша за земну. Радіус її поки що невідомий, але скоріш за все вона є суперземлею, а не дуже маленьким газовим гігантом.

Суперземлями називають планети, які схожі на Землю за своїм хімічним складом, але більші за неї. Попри це нова планета Ross 508 b непридатна для життя, як ми його знаємо. Ross 508 набагато тьмяніша за Сонце, але обертається на відстані 0,053 астрономічної одиниці від нього, що значно ближче за Меркурій.

Як наслідок суперземля робить один оберт навколо зорі усього за 10,75 земної доби. А опромінення її світилом у 1,4 раза більше, ніж у нашої планети. Ross 508 b знаходиться біля внутрішньої межі зони життя свого світила. Скоріш за все за своїми умовами вона нагадує Венеру.

Доплерівський метод в інфрачервоному спектрі

Ross 508 перебуває на відстані усього 36,5 світлового року від нас. Однак цей червоний карлик має всього 18 відсотків сонячної маси. Також він надзвичайно тьмяний. Через це помітити біля нього планету досі не вдавалося.

Відкриття було зроблене за допомогою телескопа «Субару», який може працювати у ближньому інфрачервоному спектрі. На цих довжинах хвиль червоні карлики випромінюють значно більше енергії. Вчені пропустили її крізь спектрограф і деякий час вивчали емісійні лінії. Вони побачили їхнє зміщення, що свідчило про наявність масивного тіла. Результати досліджень опубліковані у Publications of the Astronomical Society of Japan.

Цей прийом називається методом радіальних швидкостей. Він заснований на ефекті Доплера. Раніше він неодноразово застосовувався для пошуку екзопланет у видимій частині спектра. Але у цьому варіанті його чутливість все ж поступається транзитному методу. Тому найбільше інших світів ми бачили, коли вони проходять по диску своєї зорі.

Спектрографія у ближньому інфрачервоному світлі має значно більшу чутливість. Завдяки цьому в майбутньому вчені розраховують знайти планети й біля інших червоних карликів. Що ж до самої Ross 508 b, то вона виявилася транзитною. Тож у майбутньому James Webb Space Teleskop зможе роздивитися її атмосферу при проходженні по диску зорі та дізнатися, з чого вона складається.

За матеріалами www.sciencealert.com