Зареєстрований гігантський джет у ранньому Всесвіті

Космічний телескоп Chandra виявив потік рентгенівських променів, що йде з боку далекої галактики. В її центрі розташована активна надмасивна чорна діра PJ352-15. Зареєстроване джерело рентгенівського випромінювання розташоване на відстані 160 тис. світлових років від галактичного ядра.

Джет чорної діри в уявленні художника. На врізці показано зображення квазара PJ352-15. Джерело: NASA/CXO/JPL/T. Connor/Gemini/NOIRLab/NSF/AURA/W.M. Keck Observatory /CXC/M.Weiss

На думку вчених, джерелом високоенергетичного випромінювання є джет — величезний релятивістський струмінь, який утворюється в процесі поглинання чорною дірою речовини з акреційного диска, який її оточує. На користь цього свідчить той факт, що його положення збігається з набагато меншими за розмірами джетами, які раніше спостерігалися в радіодіапазоні.

Відкриття примітне віком активної галактики. Фактично вона перебуває на краю спостережуваного Всесвіту. Випущеному нею світлу знадобилося 12,7 млрд років, щоб дістатися до Землі. При цьому вже тоді в центрі зоряної системи існувала чорна діра, маса якої в мільярд разів перевищувала сонячну.

Знахідка знову порушила питання про механізм такого швидкого формування чорних дір у ранньому Всесвіті. На думку дослідників, свою роль у цьому могли зіграти джети. Вони забирають із собою частину енергії матерії, знижуючи швидкість обертання акреційного диска. Це призводить до прискорення процесу поглинання речовини надмасивними об’єктами.