«Юйту-2» виявив загадкові сфери на зворотній стороні Місяця

Китайський місяцехід «Юйту-2» зробив ще одну захоплюючу знахідку на зворотньому боці Місяця. Серед сірого реголіту панорамна камера місяцеохода помітила дві маленькі напівпрозорі скляні сфери. Однак, хоч вони й виглядають як артефакти штучного походження, це природні об’єкти, відомі в геології як сферули.

Yutu-2
Скляні сфери, виявлені «Юйту-2». Фото: Science Alert

Їхній склад теж не є незвичайним. Скло — не рідкість на нашому супутнику. Воно утворюється, коли силікатні мінерали піддаються дії високої температури. У минулому на Місяці був потужний вулканізм, що призвів до утворення вулканічного скла. Також подібні кульки формуються після ударів метеоритів. За словами групи вчених на чолі з планетним геологом Чжіюном Сяо з Університету Сунь Ятсена та Китайської академії наук, саме останнє може бути причиною утворення знайдених структур.

Незвичайна відмінність

Проте частка загадковості у знайдених об’єктах залишається. Тому що більша частина скла, знайденого на Місяці раніше, виглядає інакше, ніж кульки, виявлені «Юйту-2». Досі там знаходили сферули розміром менше міліметра, але остання знахідка набагато більша — від 15 до 25 мм у діаметрі.

Yutu-2
Китайський місяцехід «Юйту-2». Фото: CNBC

З іншого боку, більший розмір сферул не робить їх чимось винятковим. Скляні кулі діаметром до 40 мм були знайдені на Місяці під час місії Apollo 16. Вони знаходилися поруч із прилеглим кратером і також сформувалися внаслідок удару метеориту.

Але між цими двома відкриттями є різниця. Як пояснюють Сяо та його колеги, сферули на зворотньому боці здаються напівпрозорими та мають скляний блиск. Поруч були виявлені ще чотири кульки, які мають аналогічний блиск, але їхня напівпрозорість не може бути підтверджена.

Ймовірне пояснення

Вчені вважають, що знайдені кульки сформувалися з вулканічного скла, що знову розплавилося при ударі та перетворилося на напівпрозорі сфери. Це означає, що вони можуть бути аналогом земних утворень, відомих як тектити — склянні об’єкти неправильної форми розміром із гальку. Вони утворюються, коли матеріал плавиться, викидається в повітря, та твердне міру падіння назад на поверхню Землі.

Такі кульки можуть містити цінну інформацію про історію Місяця, передусім про склад його мантії та ударні події. «Юйту-2» не зміг отримати дані про склад сферул, але вони можуть стати важливими об’єктами досліджень у майбутньому.

За матеріалами Science Bulletin.

Нагадаємо, що раніше на Марсі виявлено об’єкт дивної форми.