Ядро білого карлика почало перетворюватися на алмаз

Вчені знайшли неподалік від Землі білий карлик, який є частиною системи, до якої входять ще три зорі. Вони припустили, що середина цього мертвого світила вже почала перетворюватися на алмаз.

Ядро білого карлика перетворилося на діамант
Ядро білого карлика перетворилося на алмаз. Джерело: www.sciencealert.com

Новий білий карлик

У нещодавно опублікованій статті в журналі Monthly Notices of the Royal Astronomical Society вчені повідомили, що відносно недалеко від Землі знайдений новий білий карлик. Він розташований на відстані 104 св. років від нас у раніше вже відомій системі HD 190412. Три інших зорі у ній належать до головної послідовності.

Сама зоря має розмір, порівнюваний із Землею чи Місяцем, але при цьому її маса у 1,4 раза перевищує сонячну. Колись вона була значно більшою, проте минула стадію червоного гіганта, скинула частину маси й зараз світить скоріше за інерцією.

Те, що зоря розташована у кратній зоряній системі зі світилами головної послідовності, дає можливість оцінити час, за який це сталося. Однак вчених понад усе вразило не це. Проаналізувавши співвідношення температури та маси зорі, вони дійшли висновку, що її надра повільно перетворюються на алмаз.

Алмаз всередині білого карлика

Взагалі у тому, що білі карлики із часом мають перетворюватися на алмази, для вчених немає нічого нового. Еволюційні моделі показують, що з часом вони мають повністю перестати світитися і перетворяться на чорні карлики. Щоправда, для цього потрібно близько 1 квадрильйона років. Тож подібні об’єкти ми побачимо ще нескоро.

Проте в результаті цього процесу білі карлики дійсно мають перетворитися на алмази. Атоми вуглецю та кисню, з яких вони складаються, вільно мігрують і з часом займають місця у вузлах кристалічної решітки. І це викликає своєрідне плато у процесі згасання зорі.

Так сталося й у випадку системи HD 190412. Її вік оцінюється у 7,3 млрд років. Сам білий карлик утворився з червоного гіганта приблизно 4,1 млрд років тому, тобто невдовзі після того, як утворилася Земля.

Однак при цьому білий карлик трохи гарячіший, ніж мав би бути. Вчені підозрюють, що причиною цього стала саме кристалізація, яка загальмувала процес охолодження принаймні на 1 млрд років. Вони вивчають інші подібні системи, аби більше дізнатися про це явище.

За матеріалами www.sciencealert.com.