«Зона життя» білого карлика: знайдена планета

Астрономи дійшли висновку, що уламковий диск навколо білого карлика WD1054-226 складається з кометоподібних згущень розміром із Місяць. На їхню думку, це свідчить, що поряд, у «зоні життя» зорі, є планета.

«Зона життя» WD1054–22 і планета в ній
«Зона життя» WD1054–226 і планета в ній. Джерело: Mark A. Garlick/markgarlick.com

Дивний уламковий диск

Вчені, які досліджують білий карлик WD1054-226 за допомогою 3,5-метрового телескопа у Європейській південній обсерваторії у Чилі, зробили цікаве відкриття. Вони дійшли висновку, що у його зоні життя, можливо, є планета. Свої висновки вони виклали у статті, опублікованій у  Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

WD1054-226 розташована на відстані 117 світлових років від нас. Вона оточена уламковим диском, тіла в якому обертаються навколо зорі з періодом 25 годин. При цьому смуга уламків — між нами та білим карликом.

Астрономи спостерігали за цією структурою протягом 18 ночей. Приблизно кожні 23 хвилини WD1054-226 затьмарювався сильніше, ніж у проміжках між цими подіями. Усього вчені нарахували приблизно 65 таких затьмарень за один період обертання диска.

Дослідники дійшли висновку, що диск складається з кометоподібних тіл, згущень пилу та газу, частинки яких відчувають гравітаційний вплив одна одної, але не з’єднані в цілісний об’єкт. При цьому розмір однієї такої хмари співмірний із діаметром Місяця.

Планета у «зоні життя»

Така незвична структура, на думку вчених, могла утворитися тільки в одному випадку. Поруч із диском розташована орбіта достатньо великої планети. І ця планета впливає на уламки в кільці своєю гравітацією. Подібним чином у Сонячній системі на розподіл астероїдів у поясі впливає Юпітер.

Навіть більше, планета перебуває у «зоні життя» WD1054-226. Цим терміном називають відстань від зорі до планети, при якій на поверхні останньої може існувати рідка вода. У білих карликів ця зона теж є. Але розташована вона значно ближче до зорі. Побачити тіло розміром із Землю чи навіть Нептун за таких умов непросто.

Але якщо вчені не помиляються, то це буде перша планета, відкрита в зоні життя білого карлика. І треба пам’ятати, що до того, як зоря стала спочатку червоним гігантом, а потім — білим карликом, це тіло не могло перебувати там, де зараз є. Воно або утворилося вже після того, як відбулися усі перетворення, або мігрувало на цю орбіту з віддаленіших регіонів.