XRISM досліджує Всесвіт камерою із 36 пікселями: на що здатна космічна обсерваторія

Ми насолоджуємося дивовижними світлинами космічної обсерваторії James Webb завдяки його 122-мегапіксельним фотосенсорам інфрачервоних приладів MIRI, NIRSpec та NIRCam. Однак найновіший телескоп NASA використовує інший підхід, здійснюючи революційні дослідження за допомогою всього 36 пікселів. Ні, це не помилка — 36 пікселів, а не 36 мегапікселів.

Місія рентгенівської візуалізації та спектроскопії XRISM є спільною роботою NASA та Японської агенції аерокосмічних досліджень (JAXA). Супутник XRISM був запущений на орбіту у вересні 2023 року і відтоді досліджує космос у пошуках відповідей на деякі з найскладніших наукових питань. Цікавою особливістю космічного апарата є його датчик зображення Resolve, який має роздільну здатність у 36 пікселів.

«Resolve — це більше, ніж камера. Кожен з його 36 пікселів вимірює крихітну кількість тепла, що випромінюється кожним вхідним рентгенівським променем, дозволяючи нам бачити хімічні відбитки елементів, що входять до складу джерел, з безпрецедентною деталізацією», — пояснює Браян Вільямс, науковий співробітник проєкту XRISM.

XRISM
Чіп для обробки зображень має розміри 5 мм. Авторство зображення: NASA/XRISM

Оснащений надзвичайним набором пікселів, інструмент Resolve може виявляти «м’яке» рентгенівське випромінювання, енергія якого приблизно в 5 тис. разів перевищує довжину хвилі видимого світла. Його основна увага зосереджена на дослідженні найгарячіших космічних регіонів, найбільших структур і наймасивніших небесних об’єктів, таких як надмасивні чорні діри. Попри обмежену кількість пікселів, кожен із них є надзвичайно важливим, здатним генерувати величезний спектр візуальних даних, що охоплює енергетичний діапазон від 400 до 12 тис. електронвольт.

The X-ray Imaging and Spectroscopy Mission (XRISM)

NASA запевняє, що інструмент може вловити рухи елементів всередині об’єкта, пропонуючи тривимірну перспективу. Газ, що рухається до нас, випромінює трохи більшу енергію, ніж зазвичай, тоді як газ, що рухається від нас, випромінює трохи меншу енергію. Ця можливість відкриває нові шляхи для наукових досліджень. Наприклад, вона дозволяє вченим зрозуміти потік гарячого газу в скупченнях галактик і ретельно відстежувати рух різних елементів у залишках вибухів наднових.

Раніше ми повідомляли про те, як перші світлини рентгенівського телескопа XRISM розкривають секрети невидимого Всесвіту.

За матеріалами techcrunch.com