Перші світлини рентгенівського телескопа XRISM розкривають секрети невидимого Всесвіту

Японська космічна агенція (JAXA) опублікувала перші тестові знімки, отримані від рентгенівського телескопа XRISM. Вони демонструють скупчення галактик та залишки наднової, водночас розкриваючи таємниці хімічного складу цих об’єктів.

XRISM
XRISM — це рентгенівська місія, яка вивчає найенергетичніші об’єкти у Всесвіті. Ілюстрація: NASA

XRISM є результатом співпраці між JAXA та NASA, за участю Європейського космічного агентства. Назва розшифровується як «місія рентгенівської візуалізації та спектроскопії». Телескоп був виведений на 550-кілометрову орбіту Землі у вересні 2023 року.

Обсерваторія функціонує подібно до рентгенівських окулярів, дозволяючи астрономам виявляти аспекти космосу, які залишалися б непоміченими в оптичному діапазоні. XRISM здатний реєструвати рентгенівське випромінювання у діапазоні енергій від 400 до 12 000 електронвольт. При цьому варто зазначити, що видиме світло, доступне для людського ока, має значно меншу енергію — лише 2–3 електронвольти. Саме тому XRISM відкриває нові перспективи для вивчення найгарячіших об’єктів у Всесвіті, таких як вибухові наднові та чорні діри.

Які об’єкти показав XRISM

Одним з об’єктів, використаних як тестове зображення XRISM, стало скупчення галактик Abell 2319. Ця група, розтягнута на 3 млн світлових років, затьмарена рентгенівським газом, розігрітим до мільйонів градусів. Дослідження цього газу дозволяє астрономам обчислити загальну масу скупчення, що, своєю чергою, розкриває перед нами таємниці еволюції Всесвіту.

XRISM
Інструмент Xtend від XRISM зафіксував скупчення галактик Abell 2319 на рентгенівських променях (позначене фіолетовим кольором і обведене білою рамкою). Тло — це наземне зображення, яке показує область у видимому світлі. Авторство: JAXA/NASA/XRISM

Знімки рентгенівських променів, надані інструментом Xtend від XRISM, були об’єднані з зображеннями, отриманими земними телескопами, для створення повноцінної космічної світлини. Xtend використовує спеціальну камеру для захоплення зображень широкого поля рентгенівських променів. Науковці сподіваються, що завдяки такому широкому полю цей інструмент сприятиме легшому визначенню великомасштабних структур у Всесвіті.

Ще одним цікавим об’єктом для XRISM став залишок наднової N132, розташований у Великій Магеллановій Хмарі на відстані приблизно 160 тис. світлових років від нас. Вважається, що вік цього об’єкта становить приблизно 3 тис. років. Це кольоровий залишок наднової, маса якої в 15 разів перевищувала сонячну.

N132D
Залишок наднової N132D у центральній частині Великої Магелланової Хмари. Найширша частина N132D має приблизно 75 світлових років у діаметрі. Незважаючи на яскравість у рентгенівських променях, уламки зорі майже невидимі на фоновому зображенні з Землі в оптичному світлі. Фото: JAXA

Інструмент Resolve, який працює за температури трохи вищої за абсолютний нуль, забезпечує інформацією про хімічний склад наднової. Виявлені елементи включають кремній, сірку, кальцій, аргон та залізо. За даними NASA, інформація, отримана за допомогою Resolve, є найдетальнішим рентгенівським спектром, який коли-небудь фіксували у наднових.

N132D
Спектроскопія залишку наднової N132D. Цифри означають кількість втрачених електронів або стан іонізації, необхідний для отримання кожного піку. Авторство: JAXA/NASA/XRISM Resolve і Xtend

XRISM ще нічого не розпочинав

Хоча регулярна робота XRISM розпочнеться пізніше цього року, тестові зображення вже зараз розкривають великі можливості супутника, а також розширюють наше розуміння рентгенівського Всесвіту.

Вивчення цих знімків дає нові відомості про енергетичні процеси та структури у найвіддаленіших куточках Всесвіту, розкриваючи таємниці його невидимих аспектів і водночас породжуючи нові питання для майбутніх досліджень.

Раніше ми повідомляли про те, як JAXA висадить на Місяці найдивніший місяцехід.