Вчені знайшли спосіб, як пришвидшити пошук інопланетних цивілізацій

Протягом останніх п’яти десятиліть невпинно зростає кількість доказів того, що складові та умови, необхідні для існування життя, доволі розповсюджені у Всесвіті. Це знову ставить перед нами одне з найважливіших питань людства: чи справді ми самотні в безмежності космосу?

Антени комплексу LOFAR. Джерело: LOFAR/ASTRON

Пошук сигналів від позаземних цивілізацій — це один із можливих доказів існування життя в космосі. Виявлення специфічного випромінювання штучного походження, хоч і супроводжується великим ризиком, але й потенційно матиме високу винагороду.

Як знайти цивілізацію?

Якщо інопланетна цивілізація намагається повідомити про свою присутність за допомогою радіочастот, вона, ймовірно, спрямовуватиме свої сигнали так, щоб їх можна було легко виділити серед природних явищ. Такі сигнали відомі як техносигнатури. Їхнє виявлення — головна мета SETI, проєкту, що вивчає можливість існування розумного життя в інших зоряних системах.

Вважається, що інопланетні цивілізації можуть використовувати технології, подібні до тих, які ми розробляємо на Землі. Тому радіочастоти стали логічною областю досліджень SETI завдяки широкому використанню телекомунікацій і радарів.

Роль радіоастрономії в SETI важко переоцінити від самого початку проєкту в 1960-х роках. У більшості попередніх досліджень використовувалися великі телескопи, які працюють на частотах понад 1 ГГц, але моніторинг радіочастот нижче цієї позначки був обмеженим.

Дослідники часто шукають вузькосмугові радіосигнали в діапазоні від кількох герц до кількох гігагерц, які можуть походити від інших цивілізацій. Проте не існує вагомої наукової підстави для віддання переваги певній ділянці радіочастотного спектру, що підкреслює важливість досліджень в широкому діапазоні частот від низьких (30 МГц) до високих (100 ГГц).

LOFAR

Професор Еван Кін і його колеги з Трініті-коледжу Дубліна та Університету Голуея в новому дослідженні зосередились на пошуку в діапазоні 110-190 МГц. Використовуючи ірландську та шведську станції системи LOFAR, вони просканували 1,6 млн зоряних систем, визначених як потенційно цікаві об’єкти завдяки космічним місіям Gaia та TESS. До цього часу подібні пошуки не давали жодних результатів.

Частина телескопу LOFAR
Одна з антен телескопу LOFAR

«Один із захоплюючих аспектів дослідження полягає в тому, що ми доводимо наші телескопи до межі можливостей, спрямовуючи їх на значні частини неба. Це дає нам можливість виявляти найрізноманітніші явища в космосі. Маємо надію, що ця робота допоможе знайти наших космічних сусідів якнайшвидше, та ми зможемо довести, що не самотні у Всесвіті», — зауважив аспірант Трініті-коледжу Овен Джонсон.

Передбачається, що в майбутньому станції LOFAR по всій Європі будуть модернізовані для розширення досліджень за проєктом SETI в діапазонах 15-240 МГц з використанням методів машинного навчання для обробки величезного обсягу даних. Такі дослідження мають потенціал розкрити перед нами дивовижні аспекти позаземного життя й уможливити комунікацію з іншими цивілізаціями у Всесвіті, в тому числі за допомогою штучного інтелекту.

Раніше ми повідомляли про те, як SETI винайшли революційний метод пошуку сигналів від інопланетних цивілізацій.

За матеріалами Astronomical Journal