Вчені знайшли гігантську зорю зі спіральними рукавами

Астрономи, які спостерігають за центром Галактики, знайшли молоду гігантську зорю з газопиловим диском. Це кільце має спіральні рукави, схожі на ті, що є у галактик. Вчені вважають, що їхню появу викликало проходження поблизу масивного об’єкта.

Зоря зі спіральними рукавами подібна до Галактики
Зоря зі спіральними рукавами подібна до Галактики. Джерело: Space.com

Зоря зі спіральними рукавами

Вчені з низки китайських, американських та європейських університетів нещодавно повідомили про відкриття незвичної молодої зорі. Вони вивчали центральний регіон Чумацького Шляху за допомогою масиву радіоантен Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) і зацікавилися газопиловим диском навколо одного з молодих світил у цьому регіоні.

Газопилові диски є звичним явищем для багатьох молодих зір. Щоправда, переважно вони вивчені для об’єктів невеликої маси. Цього ж разу вченим пощастило побачити таку структуру у світила, яке важить у 32 рази більше за Сонце.

Використання ALMA дозволило отримати точність спостереження у 40 мілісекунд дуги. Цього виявилося достатньо, щоб розгледіти диск завширшки 4000 а.о., що оточує зорю О-класу, яка тільки формується. Виявилося, що у ньому є спіральна структура, схожа на рукави, характерні для галактик. Раніше в об’єктів зоряної маси нічого подібного не спостерігалося.

Однак цьому явищу швидко знайшли пояснення. На думку вчених, причиною є близьке проходження поблизу від зорі масивного об’єкта приблизно 10 тис. років тому. Його маса оцінюється принаймні у три сонячні.

Так проходження масивного об'єкта утворило спіральні рукави
Процес утворення спіральних рукавів у зорі. Джерело: SHAO

Що відбувається в центрі Галактики

Особливий інтерес у вчених викликає той факт, що усе це відбулося поблизу від центра Чумацького Шляху. У цьому регіоні розташована не тільки надмасивна чорна діра Стрілець А*, тут також вистачає різноманітних газопилових хмар, таємничих структур, що активні у радіодіапазоні, пульсарів та інших об’єктів.

Зрештою, тут вистачає молекулярного водню, який створює унікальні умови зореутворення, які не схожі на ті, що існують у хмарах на околицях Галактики. З одного боку, «будівельного матеріалу» тут дуже багато. З іншого — його весь час відтягує на себе надмасивна чорна діра.

В таких умовах формуються масивні зорі, життя яких є недовгим, але яскравим. Нове дослідження свідчить, що вони також достатньо часто зближуються одна з одною. І ці процеси породжують дивовижні форми, такі, як зоря зі спіральними рукавами.