ALMA дослідив зоряну систему, що формується

Міжнародна команда астрономів провела детальне дослідження молодої зірки Elias 2-27. Для цього вчені використали комплекс радіотелескопів ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array), здатний «прорвати» пилову завісу та побачити ключові деталі будови цієї системи.

Зірка Elias 2-27 та її протопланетний диск. Джерело: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)/T. Paneque-Carreño (Universidad de Chile), B. Saxton (NRAO)

Elias 2-27 розташована на відстані 400 світлових років від Сонця в сузір’ї Змієносця. Вона оточена потужним протопланетним диском, що простягається на відстань 300 а.о. від центрального світила. Спостереження ALMA показали, що його структура відрізняється від інших подібних утворень. Зокрема, в ньому присутні два великих спіральних рукави. В цілому диск виглядає більш асиметричним і хаотичним, ніж очікувалося.

На думку дослідників, результати спостережень ALMA підтверджують теорію про те, що гравітаційна нестабільність відіграє ключову роль у формуванні планет. З іншого боку, вчені поки не можуть пояснити існування великого розриву у внутрішній частині протопланетного диска Elias 2-27, ширина якого становить 14 а.о.

Моделювання еволюції протопланетного диску Elias 2-27. Джерело: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)/T. Paneque-Carreño (Universidad de Chile), B. Saxton (NRAO)

Завдяки ALMA вчені також змогли вперше безпосередньо виміряти масу протопланетного диска, що складає близько 0,08 сонячної. У свою чергу, маса Elias 2-27 становить 0,46 сонячної. Таким чином, диск приблизно в шість разів легший за зірку. Раніше вважалося, що співвідношення між цими значеннями повинно бути помітно вищим. У майбутньому метод, який використали для «зважування» диска Elias 2-27, може бути використаний для інших молодих систем, що дозволить ученим краще зрозуміти механізми формування планет.

За матеріалами: https://public.nrao.edu