Загадкове випромінювання з центру Галактики пояснили за допомогою пульсарів

Вчені припустили, що загадкове гамма-випромінювання з центру Чумацького Шляху, відоме як Надлишок центру Галактики, не є свідченням існування темної матерії. Вони пояснили його сумарним випромінюванням ста тисяч пульсарів.

Центр Галактики, звідки іде загадкове випромінювання
Центр Галактики, звідки іде загадкове випромінювання. Джерело: Вікіпедія

Випромінювання з центру Галактики створили пульсари

Вчені з Національного університету Австралії нещодавно пояснили загадкове явище у гамма-діапазоні з центру нашої Галактики. Надлишок випромінювання гігаелектронвольтного діапазону було вперше виявлено 2009 року. Цей феномен отримав назву Galactic Center GeV Excess, тобто Надлишок галактичного центру (НГЦ).

У статті, опублікованій у Nature Astronomy, НГЦ змогли пояснити мілісекундними пульсарами. Ці важкі залишки наднових здійснюють за секунду сотні обертів. Те, що вони продукують гамма-випромнювання, було відомо давно. Але досі ніхто не пояснював Надлишок галактичного центру саме ними, бо вважалося, що окрема нейтронна зоря для цього заслабка.

Однак у моделі, що запропонована у статті, ця проблема була вирішена. Автори припустили, що НГЦ — результат випромінення приблизно 100 тисяч мілісекундних пульсарів. І насправді нічого неможливого тут немає. Околиці галактичного центру досліджені недостатньо добре, але відомо, що там значно більше решток наднових, ніж на периферії.

Темна матерія чи пульсари

Дещо сенсаційним це дослідження робить те, що запропоноване пояснення НГЦ є альтернативним до того, якого останнє десятиліття дотримувалися вчені. Вважалося, що цей надлишок є свідченням існування темної матерії.

В основній теорії щодо НГЦ припускається, що гамма-випромінювання народжується в процесі самознищення темної матерії. Пояснення за допомогою пульсарів є значно менш екзотичним. А прямих свідчень існування темної матерії у нас не так і багато.

І все ж «пульсарне» пояснення НГЦ ніяк не спростовує наявності темної матерії. Ці залишки наднових навіть допомагають її шукати. Та й велетенське скупчення нейтронних зір у центрі Чумацького Шляху саме по собі може виявитися цікавим.