Астрономи знайшли «чорну вдову»

Міжнародна команда астрономів повідомила про відкриття нового пульсара, що отримав позначення PSR J1555−2908. Він належить до класу об’єктів, які неофіційно називають «чорними вдовами».

Пульсар у подвійній системі в уяві художника. Джерело: NASA/Goddard Space Flight Center/Dana Berry

Пульсари являють собою нейтронні зірки зі швидким обертанням і потужним магнітним полем, вісь якого нахилена до осі обертання. Через це їхнє випромінювання реєструється на Землі у вигляді імпульсів, що повторюються через рівні проміжки часу. Не дивно, що коли астрономи відкрили перші пульсари, вони серйозно розглядали версію, що їхні сигнали мають штучне походження.

PSR J1555−2908 — це так званий мілісекундний пульсар. Період його обертання становить 1,788 мс. За секунду він здійснює цілих 562 оберти навколо своєї осі. Такі об’єкти формуються в тісних подвійних системах, більш масивний компонент якої перетворюється на нейтронну зірку. Потім вона починає поглинати речовину зірки-компаньйону, розкручуючися до високих швидкостей.

Вчені образно називають подібні нейтронні зірки «пульсарами-павуками». Вони, у свою чергу, поділяються на «чорні вдови» (якщо зірка-компаньйон має масу менше 0,1 сонячної), і «червоноспинні павуки» (якщо маса компаньйона більше 0,1 сонячної).

Виконані астрономами спостереження показали, що PSR J1555-2908 належить до категорії «чорних вдів». Його маса становить приблизно 1,4 маси Сонця, тоді як маса сусідньої зірки у 20 разів менша за сонячну. Фактично пульсар уже майже «доїв» свого нещасливого компаньйона.

Раніше ми розповідали про те, як нейтронні зірки можуть допомогти астрономам знайти темну матерію.