Вчені створили високотемпературний надпровідник

Група корейських вчених повідомила про створення матеріалу, який демонструє властивості надпровідника за кімнатної температури. Це дає можливості для створення літального транспорту та надзвичайно потужних комп’ютерів, що не перегріваються.

Магніт левітує над високотемпературним надпровідником
Високотемпературний надпровідник. Джерело: www.theregister.com

Новий надпровідний матеріал

Група корейських науковців стверджує, що вони змогли створити надпровідник, який демонструє всі притаманні цим матеріалам властивості за кімнатної температури. Основні результати експериментів із ним опубліковані одразу у двох статтях, які вийшли у різних виданнях і поки що не пройшли рецензування.

Матеріал, який отримав назву LK-99, є модифікованим свинцевим ангідритом. Вчені заявляють, що його достатньо легко можна отримати у будь-якій сучасній лабораторії зі свинцю, сірки та міді. Працює він за температури до 127°С, що робить можливим його використання у будь-яких умовах на Землі.

Група дослідників зареєструвала критичний струм у матеріалі, відсутність електричного опору, критичне магнітне поле, а також ефект Мейснера. Останній нагадує явище левітації, паріння звичайного магніту над надпровідником без усіляких витрат енергії. Відеозапис, який демонструє це, дослідники додали до своєї публікації.

За словами дослідників, надпровідність у матеріалі виникає після того, як у з’єднанні свинцю з сіркою частина атомів першого видаляється і на їхнє місце поміщається мідь. Це створює локальні викривлення магнітних полів, які й викликають високотемпературну надпровідність.

Чому надпровідник такий важливий?

Надпровідність — дивовижний ефект, який спостерігається у багатьох матеріалах, які проводять електричний струм. Полягає він у тому, що при певній температурі й певній силі струму спротив матеріалу знижується до нуля. Іншим проявом надпровідності є згаданий ефект Мейснера, який люди давно хочуть використати у техніці.

Проблема полягає лише в тому, що досі надпровідність виникала лише за дуже низьких температур. Нещодавно вчені вже отримували матеріали, які демонструють її за кімнатної температури, але вони працюють тільки за умов підвищеного тиску.

Якщо LK-99 справді має ті властивості, які йому приписують корейські вчені, це означатиме початок нової епохи в техніці. Стає реальністю передача енергії по дротах на великі відстані без втрат, надзвичайно потужні акумулятори та комп’ютери й мобільні телефони, які не перегріваються і можуть працювати тижнями без підзарядки. Значно дешевшими стають маглеви — поїзди на магнітній подушці, здатні пересуватися зі швидкістю у сотні кілометрів за годину.

У космічній індустрії це також може стати початком справжньої революції. Адже дає можливість зробити надпровідні магніти, які створять магнітне поле для надійного втримання всередині себе плазми. А це зробить можливими термоядерні реактори та двигуни.

Сумніви у відкритті

Щоправда, все це здійсниться тільки в тому випадку, якщо корейські вчені справді створили те, про що вони говорять. Зокрема найважливіші ефекти — зміна намагніченості та тепломісткості — не є очевидними з представлених даних. Та й відео насправді доводить небагато.

Фізики намагаються бути у таких питаннях обережними. Адже 2020 року наукові видання вже публікували повідомлення про відкриття надпровідників, які працюють за кімнатної температури. Зараз ті статті відкликані через те, що у них знайшли явні фальсифікації.

За матеріалами www.theregister.com.