Несподівана знахідка транзитної екзопланети

У 2019 році астрономи знайшли три екзопланети в системі ν² Вовка — жовтого карлика, розташованого на відстані 47 світлових років від Сонця. Через відносну близькість і яскравість його можна побачити на земному небі неозброєним оком.

Система ν² Вовка в уяві художника. Джерело: ESA

Екзопланети були відкриті завдяки відхиленням у радіальній швидкості зорі. Надалі дослідникам вдалося з’ясувати, що дві з них (із періодами обертання до 11,6 і 27,6 днів) є транзитними. Щоб уточнити їхні характеристики, астрономи задіяли супутник Cheops (CHaracterising ExOPlanet Satellite), що належить ESA.

Cheops не тільки дослідив ці об’єкти, а й виявив, що третя екзопланета з періодом обертання в 107,6 днів також є транзитною. Це перший випадок знахідки транзитного тіла з таким великим орбітальним періодом у зорі, видимої з Землі неозброєним оком.

Екзопланети системи ν² Вовка Джерело: ESA; data: L. Delrez et al. (2021)

Зібрані космічним телескопом дані допомогли встановити, що радіус третьої екзопланети системи у 2,5 раза перевищує радіус Землі. Оскільки її маса в 8,8 разів більша за земну, астрономи дійшли висновку, що, швидше за все, це міні-нептун. Такі тіла займають проміжне положення між скелястими планетами земного типу та планетами-гігантами на кшталт Урану та Нептуну. Вони мають щільну газову оболонку, що містить велику кількість водню, гелію та води (у формі пари й екзотичних модифікацій льоду).

Що стосується двох інших екзопланет, то одна з них також є міні-нептуном, а інша являє собою кам’янисту суперземлю. Всі три тіла отримують від свого світила набагато більше енергії, ніж Земля від Сонця, що практично виключає їх із кандидатів для пошуків позаземного життя.

За матеріалами: https://www.esa.int