У космосі плаває багато планет-вигнанців, схожих на Землю

Вчені дійшли висновку, що планет-вигнанців може бути у 20 разів більше, ніж зір у Галактиці. Більшість із них мають розмір, порівнюваний із Землею. Очікується, що телескоп Roman Space Telescope зможе знайти не менш як 400 таких об’єктів.

Планети-вигнанці надзвичайно поширені у космосі
Планети-вигнанці надзвичайно поширені у космосі. Джерело: NASA’s Goddard Space Flight Center

Планети-вигнанці в Чумацькому Шляху

Вчені, що працюють у Космічному центрі імені Ґоддарда, що належить NASA та низці американських університетів, недавно опублікували одразу дві статті, що стосуються планет-вигнанців. У них вони узагальнили 9-річний досвід пошуків таких об’єктів.

У першій із них вони описали дві планети-вигнанці, які вони змогли відкрити відносно недавно. Перша з них має розмір, подібний до Нептуна, а друга — схожа на Землю. Ці відкриття їм допоміг зробити ефект мікролінзування, який полягає в тому, що гравітація масивного об’єкта викривлює світло навколо нього. Завдяки цьому невидимий об’єкт можна побачити, коли він проходить між нами та якоюсь зорею.

У другій статті вчені проаналізували свої спостереження за цей час та оцінили загальну кількість планет-вигнанців, виявивши, що вони можуть бути у 6 разів поширеніші за ті, що обертаються навколо зір, і у 20 — за самі світила. Таким чином космос має бути просто переповнений ними.

Планети розміром із Землю

Найцікавіший же висновок, який зробили дослідники, полягає в тому, що більшість подібних планет мають бути розміром із Землю. Такий висновок вчені зробили на основі моделювання того, як вони утворюються, та статистичної оцінки розміру й положення планет в інших зоряних системах.

Планети-вигнанці утворюються на ранній стадії існування зоряних систем. У цей момент орбіти небесних тіл ще нестабільні, й гравітація може просто «виштовхнути» деякі з них у порожнечу. Спостереження показують, що більшість тих, що залишилися на своїх місцях, або набагато масивніші за Землю, або розташовані дуже близько до своїх світил.

Саме з цього вчені зробили висновок, що частіше за все це стається з тілами, що за своїм розміром близькі до Землі. Їм просто важко втриматися у таких умовах. І у майбутньому вони хочуть знайти підтвердження цієї думки.

Roman Space Telescope

Очікується, що це зможе зробити Roman Space Telescope, космічний апарат, запуск якого в космос запланований на 2027 рік. Дослідження ефекту гравітаційного мікролінзування стане одним із головних його завдань.

Раніше вважалося, що Roman Space Telescope зможе відкрити принаймні 50 планет-вигнанців розміром із Землю. Тепер вчені очікують, що їхня кількість сягне 400. Космос справді може виявитися переповнений світами, що обертаються вдалині від Сонця.

При їхньому дослідженні вчені будуть комбінувати дані, які отримає космічний телескоп, із результатами спостережень наземних інструментів. Прикладом тут може бути японський телескоп PRIME (Prime-focus Infrared Microlensing Experiment).