Астрономи знайшли найдавніші з відомих уламки планет

Астрономи знайшли два надзвичайно холодних білих карлики. Навколо кожного з них обертаються уламки планет. Їхній вік сягає 9—10 млрд років, що робить їх найдавнішими з відомих людям.

Уламки планет на орбіті білих карликів
Уявлення художника про уламки планет на орбіті білих карликів. Джерело: Рhys.org

Надзвичайно холодні білі карлики

Астрономи з університету Ворика дослідили два надзвичайно холодні білі карлики. Температура поверхні першого з них, WD J2147−4035,  складає 3050 K. У нього спостерігається невеликий надмір випромінення у червоній та інфрачервоній області спектра.

Другий, WD J1922+0233, має температуру поверхні 3340 K і легкий блакитний відтінок. Оскільки для білих карликів звичайним шляхом еволюції є поступове охолодження, вчені змогли підрахувати, скільки часу минуло відтоді, як кожен із них пройшов стадію червоного гіганта та скинув свої зовнішні оболонки.

Виявилося, що зоря WD J2147−4035 перетворилася на білий карлик 10 млрд, а WD J1922+0233 — 9 млрд років тому. Причому перший з білих карликів виявився найтьмянішим з усіх виявлених поблизу Сонця.

Уламки планет на орбіті

Але справді цікавими виявилися уламки планет, які розташовані на орбіті кожної з цих двох зір. Їх виявили завдяки тому, що вони падають на свої світила і лишають сліди калію, кальцію та літію у їхніх спектрах.

Таке явище неодноразово спостерігалося раніше, але досі його не бачили у білих карликів, які були б настільки стародавніми. Оскільки планети не могли пережити скидання оболонки, їхній вік має збігатися з часом охолодження самих білих карликів.

Це означає, що ці уламки планет є найдавнішими серед тих, що відомі людям. Аналіз спектрів їхніх зір показав, що за своїм хімічним складом вони були дуже схожими на Землю. Але загинули за мільярди років до того, як вона виникла.