Астрономи викрили зорю-канібала

Використовуючи дані телескопа Hubble, а також інших обсерваторій NASA, американські астрономи зуміли виявити незвичайний білий карлик, який отримав позначення G238-44. Особливість мертвої зорі полягає в тому, що вона активно поглинає кам’яно-металеві астероїди та крижані тіла, які знаходяться на досить великій відстані від неї.

Смерть зорі

У минулому G238-44 був зорею, яка нагадувала наше Сонце. Після того як світило вичерпало запаси свого водневого пального, воно почало розширюватися, ставши червоним гігантом. Потім зоря, яка вмирає, скинула в навколишній простір більшу частину своєї атмосфери. Від неї залишилося лише стиснуте ядро, яке поступово остигало. Саме такі об’єкти називають білими карликами.

Белый карлик
Білий карлик в уявленні художника. Джерело: NASA, ESA, Joseph Olmsted (STScI)

Астрономи давно підозрювали, що фаза червоного гіганта та подальше скидання їх оболонки дестабілізують зоряну систему. За роки спостережень їм вдалося знайти кілька білих карликів, які поїдають уламки планет та астероїди. Однак G238-44 показав, що вчені недооцінюють масштаб подібних подій, а також можливості білих карликів із поглинання речовини.

Космічний канібалізм

Одна з ключових особливостей білих карликів полягає в тому, що будь-який хімічний елемент важчий за водень та гелій, досить швидко «тоне» в ньому, осідаючи у найглибших шарах, ближче до ядра. Це означає, що якщо в спектрі білого карлика є якісь відмінні від водню та гелію елементи, значить нещодавно він поглинув якийсь об’єкт.

Під час спектрального аналізу G238-44 астрономам вдалося ідентифікувати велику кількість різних елементів. Серед них азот, кисень, магній, кремній та залізо. Виявлення заліза у дуже великих кількостях свідчить про захоплення карликом металевих тіл — астероїдів чи уламків кам’яних планет. А несподівано високий вміст азоту вказує на те, що він поглинає крижаний об’єкт на зразок тих, які населяють пояс Койпера на околиці Сонячної системи.

G238-44
Можлива будова системи білого карлика G238-44. Джерело: NASA, ESA, Joseph Olmsted (STScI)

За словами вчених, знахідка говорить про те, що гравітаційний вплив білих карликів простягається набагато далі, ніж вважалося раніше, і вони здатні поглинати тіла, які знаходяться на віддалених орбітах. Відкриття також цікаве тим, що дозволяє оцінити хімічний склад екзопланет. Відповідно до популярної гіпотези, свого часу саме крижані об’єкти доставили воду та органічні сполуки на Землю. G238-44 демонструє, що такі тіла мають бути поширені в інших зоряних системах.

Ви також можете почитати про недавню гіпотезу вчених, згідно з якою гігантські штучні космічні об’єкти, відомі як сфери Дайсона, варто шукати навколо білих карликів.