Знайдений білий карлик із рекордним періодом обертання

Команда британських астрономів з Ворицького університету повідомила про виявлення білого карлика у подвійній системі, який має найменший відомий період обертання. Він здійснює один оберт навколо своєї осі менш ніж за 25 секунд.

Катаклізмічна змінна в уявленні художника. Джерело: Casey Reed/NASA

Білі карлики є продуктом еволюції більшості світил у Всесвіті. Це компактні об’єкти, які за розміром можна порівняти з Землею, а за масою з Сонцем. Якщо у білого карлика є близька зоря-компаньйон, він може перетягувати на себе її речовину. Цей процес супроводжується спалахами випромінювання. Астрономи називають такі системи катаклізмічними змінними.

У 2020 році вчені виявили нову катаклізмічну змінну, що отримала позначення LAMOST J024048.51+195226. Під час спостережень встановили, що орбітальний період двох тіл складає 7,5 години.

У процесі нових спостережень, виконаних за допомогою 10,4-метрового Великого Канарського телескопа, команді британських дослідників вдалося визначити масу білого карлика та виміряти період його обертання. Виявилося, що його маса становить не менше 0,7 сонячних, і він здійснює один оберт навколо своєї осі за 24,93 секунди. Це найменший показник серед усіх відомих подібних об’єктів. Астрономам також вдалося визначити, що білий карлик викидає частину падаючої на нього речовини зі швидкістю, що становить приблизно 3000 км/с.

Раніше ми писали про те, як астрономи виявили рідкісний білий карлик і як їм вдалося визначити хімічний склад планет, знищених білими карликами.

За матеріалами https://arxiv.org