Сфери Дайсона варто шукати навколо білих карликів

Вчені припустили, що велетенські штучні космічні об’єкти, відомі як сфери або рої Дайсона, варто шукати навколо білих карликів. Їхню присутність біля цих компактних решток світил може видати інфрачервоне випромінювання.

Одна з можливих конструкцій Сфери Дайсона
Сфера Дайсона. Джерело: Space.com

Сфери Дайсона біля білих карликів

Бенджамін Цукерман із Каліфорнійського університету запропонував шукати сфери, кільця та рої Дайсона біля білих карликів. Ці штучні об’єкти розміром з орбіти планет можуть бути свідченням існування позаземного життя, яке ми можемо знайти вже зараз.

Логіка Цукермана базується на тому факті, що всі білі карлики колись були зорями, схожими за параметрами з нашим Сонцем. Тож, цілком можливо, що на їхніх орбітах існували землеподібні планети. А на них цілком могло виникнути розумне життя, яке мало технології, які дозволяли подорожувати у космосі та будувати у ньому об’єкти.

Зоря минула стадію червоного гіганта та перетворилася на білий карлик, а розумні істоти цілком могли перечекати цю подію десь на околицях системи. Після чого розібрати рештки планет, які пережили катастрофу, та побудувати з них собі нову домівку.

Білі карлики підходять для цього якнайкраще. Це дуже компактні об’єкти, які випромінюють відносно велику кількість енергії. Тож розумним істотам відносно нескладно буде побудувати навколо них кільця, які зоря забезпечуватиме енергією. При цьому робитиме вона це сотні мільярдів років.

Як знайти сферу Дайсона

Раніше Цукерман уже публікував у Handbook of Exoplanets роботу, де довів, що якщо у Галактиці раніше існували інші цивілізації, то вони могли пережити перетворення рідної зорі на червоний гігант. Під час цього процесу їхня рідна планета загинула, але самі вони б вижили.

Нова стаття у Monthly Notices of the Royal Astronomical Society присвячена тому, як серед відомих білих карликів знайти ті, навколо яких позаземна цивілізація збудувала собі нову домівку. Допомогти у цьому, на думку Цукерберга, може інфрачервоне випромінювання. Сфери Дайсона мають сильно розсіювати випромінювання, і саме у цій частині спектра спостерігатиметься надлишок випромінювання.

Цікаво, що інфрачервоні орбітальні телескопи WISE та Spitzer справді знайшли чимало білих карликів, у яких присутнє аномальне інфрачервоне випромінювання. Щоправда, вчені пояснюють його наявністю поблизу зорі космічного пилу.

Сфера чи рій?

Коли Фрімен Дайсон вперше запропонував концепцію велетенської конструкції, яка б перехоплювала усе випромінювання від зорі, це дійсно була суцільна сфера. На її поверхні могли б жити трильйони живих істот, існувати численні моря та океани, а сила тяжіння забезпечувалася б обертанням.

Однак у фахівців із міцності давно вже виникли сумніви у тому, що самі закони фізики дозволяють збудувати настільки великий об’єкт. Адже для того, щоб забезпечити умови, схожі на земні, він має бути розміром із земну орбіту.

І навіть у випадку таких компактних зір, як білі чи червоні карлики, розміри сфери Дайсона мали б вимірюватися сотнями мільйонів кілометрів. Тому останнім часом люди, які займаються пошуками цих об’єктів, усе частіше уявляють замість суцільної сфери набір кілець одне всередині іншого, решітчасту конструкцію, чи взагалі рій із тисяч відносно невеликих станцій.