Знайдено древній білий карлик із кільцями

Новини астрономії, астрофізики та космології

В рамках проєкту Backyard Worlds: Planet 9, спрямованого на пошук невідомих тіл на далеких рубежах Сонячної системи та коричневих карликів, астрономам-аматорам вдалося виявити стародавній білий карлик J0207 (LSPM J0207+3331), оточений пиловими кільцями.

Оточений пиловим кільцем білий карлик в уяві художника. Джерело: NASA’s Goddard Space Flight Center/Scott Wiessinger

Білий карлик розташований на відстані 145 світлових років від Сонця у сузір’ї Козерога. Температура поверхні становить 5800°С. За оцінками вчених, він утворився 3 млрд років тому. J0207 є джерелом сильного інфрачервоного випромінювання, завдяки якому його і знайшли. Під час перегляду зображень, отриманих космічною обсерваторією WISE, астрономи-аматори звернули увагу на інфрачервоний сигнал, що надзвичайно сильний для коричневого карлика. Наступні перевірки показали, що його джерелом є білий карлик із пиловим кільцем.

Подібні об’єкти формуються на завершальній стадії еволюції зірок, що нагадують Сонце. Коли у світила вичерпуються запаси водневого термоядерного пального, воно перетворюється на червоного гіганта, викидаючи в навколишній простір значну частину своєї речовини. Зрештою, від зірки залишається лише ядро, яке поступово стискається, остигає та перетворюється на білий карлик.

Інфрачервоний сигнал J0207 на даних телескопа WISE. Джерело: Backyard Worlds: Planet 9/NASA’s Goddard Space Flight Center

Від 1% до 4% всіх відомих нам білих карликів є джерелами надлишкового інфрачервоного випромінювання, що вказує на те, що вони оточені пиловими дисками чи кільцями. Ці структури, найімовірніше, складаються з речовини, що залишилася від зруйнованих приливними силами астероїдів, комет, а можливо, і планет.

Раніше астрономи вважали, що подібними пиловими кільцями оточені лише відносно молоді білі карлики, що з’явилися не більше мільярда років тому. Але відкриття J0207 змушує переглянути цю думку. За словами дослідників, у цьому випадку карлик може бути оточений навіть двома кільцями. Тонше утворилося у зовнішніх областях, де приливні сили руйнують астероїди, ширше розташоване ближче до колишньої зірки. У майбутньому вчені мають намір продовжити вивчення J0207, щоб зрозуміти, чому він так відрізняється від інших білих карликів.