ТОП-3 дивовижних наукових рекорди 2021 року

Відкриття 2021 року розширили межі наукових досліджень та нашої уяви. Рік, що минув, можна назвати найдивнішим в історії науки. Водночас він запам’ятався й дивовижними рекордами, які були зафіксовані як у найвіддаленіших куточках Всесвіту, так і в лабораторних умовах на Землі.

Найстаріша у Всесвіті гігантська чорна діра

J0313-1806
Квазар J0313-1806 в уяві художника

Понад 13 млрд років тому, коли Всесвіту було лише 670 млн років, народилася чорна діра J0313-1806. У січні 2021-го було встановлено її червоний зсув z=7,642, що є рекордно далекою відстанню серед квазарів. Маючи масу 1,6 млрд Сонць, нещодавно виявлена ​​надмасивна чорна діра виявилася вдвічі важчою і на 20 млн років старшою за попереднього рекордсмена J1342+0928 з показником червоного зсуву z=7,54. За словами астрономів, стародавній гігант настільки великий, що кидає виклик уявленням про те, як уперше утворилися надмасивні чорні діри. Навіть більше, залишається загадкою походження цієї чорної діри, бо за такої маси вона не могла просто утворитися з наднової.

Гравітація у найменшому масштабі

Гравітація
Золота сфера на горизонтальному скляному промені реагує на гравітаційне тяжіння сусідньої сфери (праворуч). Вимірювання підтверджує, що гравітація поводиться належним чином навіть для дуже невеликих об’єктів

Згідно з відкриттями Ісаака Ньютона та Альберта Ейнштейна, кожен об’єкт з масою має власну гравітацію. У 2021 році вчені виміряли силу тяжіння золотої кулі завширшки 2 мм і вагою майже 90 мг найменшого об’єкта, гравітаційне тяжіння якого будь-коли вимірювалося. Результати показали, що гравітація поводиться так, як передбачалося, навіть для дуже малих мас. Дослідники все ще хочуть перевірити, як вона поводитиметься у квантовому масштабі, де проявляються інші правила фізики.

Унікальне злиття

Також 2021 року вперше була помічена чорна діра, що поглинає нейтронну зорю рештки мертвої зорі-надгіганта, що колапсують. Астрономи зареєстрували цю подію, вимірявши гравітаційні хвилі, які утворилися під час зіткнення та зрештою досягли Землі. Особливість відкриття полягає в тому, що раніше ідентифіковані джерела цього «тремтіння» у просторі-часі складалися з двох однакових об’єктів, що зіштовхувалися — таких, як нейтронні зорі або чорні діри.

Нагадаємо, що раніше вчені «зважили» чорну діру в центрі Чумацького Шляху.