Темна енергія слабшає: вчені отримали суперечливі дані про найзагадковішу силу Всесвіту

Найбільша з коли-небудь створених 3D-мап Всесвіту надає нові дані про його еволюцію, що ставить під сумнів наші уявлення про темну енергію. Виявляється, що ця загадкова сила може слабшати з часом.

DESI
Фрагмент найбільшої тривимірної мапи Всесвіту. Ілюстрація: DESI

Адам Рісс з Університету Джона Гопкінса в Меріленді, який 25 років тому знайшов перші докази існування темної енергії, зазначає: «Якщо це підтвердиться, це матиме велике значення, оскільки стандартна модель космології лямбда-CDM передбачає, що темна енергія має бути статичною».

Темна енергія, яка відповідає за прискорене розширення Всесвіту. Якщо вона змінюється, це може вплинути на наші уявлення про походження, розміри та майбутнє космосу. Рісс додає, що це змусить нас переосмислити наше розуміння гравітації.

Нові висновки зроблені за допомогою Спектроскопічного інструменту темної енергії (DESI) в Арізоні. DESI вимірював великомасштабну структуру і розподіл галактик, щоб дізнатися, як Всесвіт розширювався. Дослідники поєднали ці дані з трьома наборами даних про наднові, що використовуються для визначення відстаней до космічних об’єктів. Отримані дані про ослаблення темної енергії виявились настільки суперечливими, що навіть учасники DESI не впевнені, що з ними робити.

Кожен з трьох наборів наднових дав різні результати щодо зміни швидкості розширення Всесвіту. Всі три припустили, що вплив темної енергії міг зменшитися в останні еони, але впевненість у цьому різнилася, тому дослідники не впевнені, як інтерпретувати ці дані.

«Два зразки наднових суперечать один одному. Можливо, істина лежить десь посередині, але схоже, що розбіжності зумовлені тим, як дослідники оцінювали дані», – каже Доусон.

Розбіжності в моделях позначаються коефіцієнтом сигми, що вимірює ймовірність випадкового збігу. «Приблизно 3-сигма – це рівень, на якому ми звертаємо увагу і вважаємо це «вказівкою» на закономірність. Розбіжності між лямбда-CDM і вимірюваннями наднових і DESI коливалися від 2,5 до 3,9 сигма. Це доволі широка розбіжність», – каже Рісс.

Темна енергія становить майже 70% Всесвіту, тому будь-яка помилка в нашому розумінні її природи може мати значні наслідки для фізики. Для підтвердження чи спростування потрібні більш точні вимірювання в найближчі роки.

«Якщо результати дослідження підтвердяться, це буде перша реальна підказка про природу темної енергії за останні 25 років», – каже Рісс.

Раніше ми повідомляли про те, як штучний інтелект допоміг точніше зрозуміти темну енергію.

За матеріалами newscientist.com