Старий зонд дозволив виміряти прозорість кілець Сатурна

Дані зонда Cassini, який перестав функціонувати ще шість років тому, використали для визначення оптичної глибини кілець Сатурна. Вчені змогли виміряти фотоефект завдяки одному з приладів на зонді.

Кільця Сатурна
Кільця Сатурна. Джерело: NASA/JPL-Caltech

Апарат Cassini

Аспірант Ланкастерського університету виміряв оптичну глибину кілець Сатурна за допомогою нового методу, заснованого на тому, скільки сонячного світла досягло космічного корабля Cassini, коли він був у тіні кілець. Дослідження було опубліковане у Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Оптична глибина — це одна з характеристик, які пов’язані з прозорістю об’єкта. Вона показує, на яку відстань світло може заглибитися в нього, перш ніж буде повністю поглинуте. Саме цю характеристику і виміряли вчені за допомогою старого космічного зонда.

Cassini був запущений ще 1997 року. Місія здійснила 22 близькі прольоти біля Сатурна і завершилася ще 2017-го. За цей час вона зібрала величезну кількість різноманітних даних. Вони нікуди не зникли й науковці продовжують їх вивчати, здійснюючи нові відкриття.

Вимірювання фотоефекту

У цьому випадку вчених цікавили дані зонда Ленгмюра, який був на борту Cassini. Цей прилад призначений для вимірювання щільності плазми в навколишньому середовищі. Працює він завдяки виникненню електричного струму під дією зовнішніх факторів. Однак до руху електронів можуть призвести не лише заряджені частинки, а й фотони світла.

Це явище називається фотоефектом. Саме його і вирішили використати дослідники для визначення оптичної глибини кілець Сатурна. Щоправда, відділити ті електрони, які почали рухатися під дією фотонів, від тих, які породила плазма, неможливо.

Зате вченим було чітко відомо, в якій конкретно точці в кожен момент вимірювання перебував апарат. Знали вони й те, наскільки яскравим є Сонце поблизу Сатурна. Використовуючи ці дані й порівнюючи їх зі змінами показань зонда Ленгмюра, вони змогли розрахувати величини токів і, як наслідок, оптичні показники кілець.