Starlink знищує озоновий шар, який мав відновитися до 2066 року

Тисячі супутників Starlink знаходяться на низькій навколоземній орбіті, деякі з них з часом перестануть існувати й впадуть назад в атмосферу. При цьому вони залишать хімічний слід, який руйнує озоновий шар. Нове дослідження попереджає про зростання кількості інтернет-супутників, що спричинило восьмикратне збільшення шкідливих оксидів в атмосфері за шість років.

Starlink
SpaceX планує створити інтернет-флот зі 42 тисяч супутників Starlink на низькій навколоземній орбіті. Фото: SpaceX

Інтернет-супутники зазвичай мають короткий термін служби — близько п’яти років, потім вони сходять з орбіти та падають в атмосферу, де безслідно згорають. Серед майже 10 тисяч супутників на орбіті, дві третини належать до угруповання Starlink компанії SpaceX.

На орбіту було запущено понад 6 тисяч супутників Starlink. Засновник компанії Ілон Маск планує збільшити їхню кількість до 42 тисяч. SpaceX не єдина компанія, яка будує сузір’я на низькій навколоземній орбіті. Blue Origin Project Kuiper планує відправити в космос 3 тисячі супутників, а європейська OneWeb — 648 супутників. Ці цифри викликають тривогу не тільки через можливий синдром Кесслера.

Глобальний інтернет ціною озонового шару

Інтернет-супутники частіше змінюються, ніж інші, і компанії постійно запускають заміну для підтримки своїх послуг. Наприкінці свого терміну служби супутники забруднюють атмосферу при падінні. За дослідженням, опублікованим в журналі Geophysical Research Letters, супутники утворюють частинки оксиду алюмінію, що запускають хімічні реакції, які руйнують озоновий шар атмосфери.

Starlink
Старт ракети SpaceX Falcon 9 із 60 супутниками Starlink на борту. Фото: SpaceX

«Лише в останні роки люди почали думати, що це може стати проблемою», — сказав Джозеф Ванг, дослідник з Університету Південної Каліфорнії. Користуючись моделлю хімічного складу супутників, дослідники виявили, що типовий 250-кілограмовий супутник генерує близько 30 кілограмів наночастинок оксиду алюмінію під час входження в атмосферу. Згідно з дослідженням, супутники, які повертаються в атмосферу, збільшили кількість алюмінію в атмосфері на 29,5% з 2016 по 2022 рік.

Невдалий час

Ситуація може погіршитися. Частинки оксиду алюмінію опустяться в стратосферу за 30 років, де знаходиться 90% озону. Коли всі заплановані інтернет-сузір’я будуть побудовані, 1 005 тонн алюмінію потрапить у стратосферу, що призведе до викиду 397 тонн оксидів алюмінію на рік, перевищуючи природний рівень на 646%.

Це відбувається в той час, коли озоновий шар Землі почав відновлюватися. Оцінка Програми ООН з навколишнього середовища засвідчила, що озоновий шар може повністю відновитися до 2066 року. Майже 99% хімічних речовин, що руйнують озон, вивели з обігу з 1980-х років завдяки міжнародному договору, підписаному в 1987 році.

Дослідження підкреслює необхідність введення ефективних правил для пом’якшення наслідків зростаючої космічної індустрії, яка активно запускає супутники.

Раніше ми повідомляли про те, як стратосфера виявилася насиченою екзотичними металами.

За матеріалами gizmodo.com