Рекорд за рекордом: пускові підсумки 2023 року

Минулий 2023 рік увійшов в історію космонавтики, як рік рекордів. Протягом нього відбулося 223 орбітальних пуски. Це найвищий показник за весь час космічної ери.

Рекорди SpaceX

За рекордні цифри насамперед варто подякувати SpaceX. Протягом 2023 року компанія здійснила 98 орбітальних пусків, лише зовсім не дотягнувши до красивої цифри в сто космічних місій. Для порівняння: роком раніше компанія записала на свій рахунок 61 пуск. До того ж ще недавно всі країни та компанії світу здійснювали менше пусків, ніж зараз SpaceX. Наприклад, за весь 2017 рік цей показник становив 91 пуск.

SpaceX Falcon 9
Пуск ракети Falcon 9 під час сходу Сонця. Джерело: SpaceX

Головною «робочою конячкою» SpaceX, як і раніше, є Falcon 9. До 2023 року вона літала в космос 91 раз, довівши свою безаварійну серію до 255 пусків поспіль. Жодна з наявних ракет, так само як і тих, що використовувалися в минулому, не може похвалитися подібним досягненням. Ще більш вражаючим є те, що у всіх місіях 2023 року за участю цього носія SpaceX вдалося успішно повернути його перший ступінь. Щоправда, компанія все ж втратила рекордний прискорювач B1058, який злітав у космос 19 разів. Але це сталося вже на зворотному шляху через шторм.

Також компанія занесла собі в актив п’ять пусків Falcon Heavy (усі завершилися успіхом) і два орбітальних тести Starship. Хоч в останніх випадках кораблю так і не вдалося досягти орбіти, його польоти все одно стали великим досягненням для SpaceX.

Запуск Starship. Джерело: SpaceX

Що стосується інших американських пускових операторів, то вони записали на свій рахунок 18 місій. З них 9 припало на компанію Rocket Lab, 3 — на ULA, 2 — на Firefly Aerospace. Ще по одному пуску здійснили компанії Northrop Grumman, Virgin Orbit, Relativity Space та ABL Space.

Рекорди Китаю

За 2023 рік Піднебесна здійснила 67 орбітальних пусків, укотре оновивши свій національний рекорд. Більшість місій припала на державного пускового оператора САSС. Водночас приватні китайські компанії теж зробили досить помітний внесок у пускову статистику Китаю. Наприклад, можна виділити ракету Ceres-1 компанії Galactic Energy, яка злітала в космос 7 разів.

Пуск ракети «Чанчжен-5В». Джерело: CASC

Що стосується інших країн, то на третьому місці опинилася росія (19 пусків). Індія здійснила сім пусків, Євросоюз, Японія та КНДР — по три, Південна Корея та Іран — по два, Ізраїль — один пуск.

Аварії 2023 року

Настільки велика кількість орбітальних пусків супроводжувалася більшим, ніж зазвичай, числом аварій. Одинадцяти ракетам так і не вдалося дістатися орбіти.

Вибух Starship. Джерело: Patrick T. Fallon/Getty Images

Щоправда, більшість аварій припала на місії за участю нових і експериментальних ракет. Крім двох аварій Starship, невдачами завершилися дебютні пуски ракет Terran 1 і RS1 компаній Relativity Space та ABL Space відповідно, а також нового японського носія H3.

З ракет, що регулярно літають, аварії зазнали Electron компанії Firefly (причому під час ювілейного польоту), Ceres-1 компанії Galactic Energy, а також LauncherOner компанії Virgin Orbit. Для останньої ця місія стала лебединою піснею. Незабаром після аварії Virgin Orbit повідомила про своє банкрутство.

Пуск ракети Electron. Джерело: Rocket Lab

Свій «внесок» зробили й країни, чия космічна промисловість традиційно не може похвалитися високим рівнем надійності, а саме, КНДР та Іран. Лише з третьої спроби північнокорейській ракеті «Чоліма-1» вдалося досягти орбіти. Не дісталася космосу й іранська «Каем-100».

Уламки північнокорейської ракети. Джерело: ROK JCS

Ще один пуск був класифікований, як часткова невдача. Мова про ракету Firefly. Їй вдалося вивести на орбіту корисне навантаження, але параметри орбіти відрізнялася від розрахункових.

Пускові очікування 2024 року

Найімовірніше, 2024-й рік ознаменується ще більшою кількістю пусків, ніж 2023-й. SpaceX уже заявила про намір здійснити 160 орбітальних місій — тобто запускати по ракеті практично кожні два дні. Навіть якщо компанії не вдасться витримати цей темп, не доводиться сумніватися, що вона все одно перевершить показники минулого року.

Ще можна прогнозувати, що Китай знову оновить свій національний рекорд. Бурхливий розвиток його приватних космічних компаній дає всі підстави для такого припущення. Також в дію буде введено низку нових носіїв, таких як Ariane 6 і Vulcan, що має стимулювати конкурентів SpaceX.

І нарешті, ми можемо розраховувати на те, що у 2024 році нам доведеться побачити пуски відразу двох надважких носіїв — Starship і SLS. Востаннє щось подібне відбувалося лише за часів місячних перегонів.