Потужніші за James Webb: ТОП-4 телескопи, які збудують до 2030 року

Наразі наукове співтовариство з нетерпінням чекає на початок експлуатації телескопа James Webb, який покаже нам Всесвіт із надзвичайною якістю та з надією зазирнути в минуле далі, ніж будь-коли раніше. У той же час по всьому світу будуються нові телескопи, що готують ґрунт для нової ери в астрономії, яка покаже, як Всесвіт зароджувався і розвивався. Ось кілька новаторських телескопів, які побудуть до 2030 року.

Тридцятиметровий телескоп

The Thirty Meter Telescope
Тридцятиметровий телескоп

Тридцятиметровий телескоп названий на честь найширшого головного дзеркала, розмір якого складе 30 метрів у поперечнику. Зображення з Тридцятиметрового телескопа будуть більш ніж у 12 разів чіткішими, ніж зображення з Hubble – космічного телескопа-ветерана, який останніми роками почав працювати зі збоями. Тридцятиметровий телескоп вивчатиме деякі з ранніх джерел світла, а також фізику раннього Всесвіту, що допоможе астрофізикам краще зрозуміти темну матерію. Протести з приводу розміщення телескопа на Гаваях затримали будівництво, але очікується, що телескоп запустять у 2027 році.

Надзвичайно великий телескоп

Головне дзеркало нового телескопа Європейської південної обсерваторії у чилійській пустелі Атакама буде навіть більшим, ніж дзеркало Тридцятиметрового телескопа – його діаметр складе 39 метрів. Звідси і назва – Надзвичайно великий телескоп (Extremely Large Telescope).

Extremely Large Telescope
Надзвичайно великий телескоп (Extremely Large Telescope)

ELT має стати найбільшим у світі телескопом видимого та інфрачервоного світла, а також буде здатний фокусувати у 100 мільйонів разів більше світла, ніж людське око. Очікується, що він замінить Дуже великий телескоп ESO. Наукові цілі телескопа включають вивчення екзопланет та можливості існування життя на деяких з них, чорних дірок, галактичної еволюції та перших днів існування Всесвіту. Запуск телескопа очікується у 2027 році.

Гігантський Магелланів телескоп

Коли все буде готове, Гігантський Магелланів телескоп (Giant Magellan Telescope) вдивлятиметься у космос з висоти в пустелі Атакама в Чилі, яка славиться своїм ідеальним місцем для астрономічних спостережень. Оптико-інфрачервоний телескоп висотою 12 поверхів використовуватиме сім основних дзеркал (кожне діаметром понад 8 метрів) для фокусування світла з глибокого космосу.

Giant Magellan Telescope
Гігантський магелланів телескоп (Giant Magellan Telescope)

Відповідно до специфікації, GMT буде вчетверо потужнішим, ніж телескоп JWST, і вдесятеро потужнішим, ніж Hubble. Він буде використовувати різні інструменти для вивчення екзопланет та потенційних біосигнатур у їх атмосферах, а також галактичної еволюції, гравітаційних хвиль та об’єктів, які легко побачити у ближньому інфрачервоному діапазоні, таких як планетарні системи. Очікується, що будівництво телескопа буде завершено у 2029 році.

LSST

Legacy Survey of Space and Time (успадкований огляд простору та часу, LSST), який раніше називався «Великий синоптичний оглядовий телескоп», також будується в пустелі Атакама. Цей телескоп буде оснащений найбільшою з коли-небудь створених цифрових камер з неймовірною роздільною здатністю у 3,2 мільярда пікселів. Обсяг інформації, яку він збиратиме щоночі, складе 15 терабайт. Вони включатимуть дані про яскравість, місцезнаходження, форму та колір об’єктів у нічному небі.

Legacy Survey of Space and Time
Телескоп LSST (Legacy Survey of Space and Time )

Ідея полягає в тому, щоб відобразити величезну ділянку неба з такою якістю, що астрономи фактично отримають покадровий фільм про Всесвіт з безпрецедентною роздільною здатністю. Коли інші телескопи зосереджуються на певних об’єктах у небі, LSST захопить найширшу панораму, надавши просторовий контекст роботі всіх інших телескопів.

Нагадаємо, що раніше зворотний бік Місяця не уберіг китайський телескоп від радіошуму.