Зворотний бік Місяця не вберіг китайський телескоп від радіошуму

Китайські вчені працюють над планом порятунку єдиного радіотелескопа, що працює на зворотному боці Місяця. Як виявилося, китайському телескопу заважає досліджувати Всесвіт сильний радіошум. Але звідки він узявся?

Ідеальне місце для радіоастрономії

Зворотний бік Місяця є привабливим місцем для астрономів, тому що в цьому регіоні радіосередовище набагато чистіше, ніж на Землі. Фактично, наш супутник стає природним щитом від радіоперешкод із Землі. Радіотелескоп у цьому місці зміг би вловлювати наднизькочастотні радіосигнали з глибокого космосу, що несуть секрети формування перших зірок і чорних дірок у Всесвіті.

Посадковий модуль «Чан'є-4»
Посадковий модуль «Чан’є-4»

З цією метою використовували посадковий модуль «Чан’є-4». Спектрометр на борту «Чан’є-4» призначався для сканування Всесвіту без радіоперешкод. Як з’ясували китайські вчені, зворотна сторона Місяця не вберегла апарат від радіошуму. Проблема виявилась у радіовипромінюванні самого посадкового модуля, яке виявилося вищим, ніж очікувалося.

Провальна реалізація корисної ідеї

Вчені підозрювали, що радіовипромінювання апарату може бути проблемою для низькочастотного радіоспектрометра. Але вжиті ними превентивні заходи виявились недостатніми. Пристрій було розроблено для спостереження за низькочастотним радіовипромінюванням – від 0,1 до 40 МГц. На цій частоті випромінюють інтенсивні радіосплески від Сонця. В результаті сам апарат заглушував навіть найсильніші сонячні радіоімпульси. Шуми посадкового модуля викликані різними факторами, у тому числі електромагнітним витоком із джерел живлення.

«Інтенсивність шуму від посадкового модуля виявилася приблизно на два-три порядки вище, ніж у сонячних сигналів, які ми хотіли виявити», – йдеться у статті, опублікованій у китайському журналі Astronomical Research & Technology.

Зонд «Чан'є-4»
Зонд «Чан’є-4» на зворотньому боці Місяця. Фото: SCMP

Інженери зізналися, що частина проблем полягала в тому, що «Чан’є-4» успадкував дизайн свого попередника, який не був призначений для низькочастотних спостережень. Спектрометр був оснащений трьома 5-метровими антенами для прийому сигналів від Сонця та посадкового модуля, а також 20-сантиметровою антеною, призначеною виключно для виявлення перешкод від посадкового модуля. Але цих заходів для зниження шуму виявилося недостатньо, що спонукало вчених шукати інші способи вирішення цієї проблеми.

Алгоритм CLEAN як порятунок

Вчені з Національної астрономічної обсерваторії Китаю та Університету Цінхуа заявили, що проблема може мати складне математичне рішення. Вони планують використовувати алгоритм під назвою CLEAN, розроблений шведським астрономом Яном Хогбомом у 1970-х роках, який досі широко використовується у радіоастрономії. Він може бути порятунком місії «Чан’є-4» для відсіювання власного випромінювання. За оцінками, якщо рішення спрацює, воно може підвищити чутливість приладу на вісім порядків і допоможе вивчати хоча б сонячні радіоімпульси.

Нагадаємо, що раніше «Криваве затемнення» вивело з ладу два роботи на Місяці.

За матеріалами SCMP