Грандіозніші за JWST: 3 найкращі телескопи, які запустять до 2034 року

Успішний запуск та доставлення до точки Лагранжа L₂ космічного телескопа James Webb викликала справжній фурор в астрономічному товаристві. Це один з найочікуваніших наукових інструментів, який незабаром надасть нам неймовірний новий погляд на ранній Всесвіт та атмосфери далеких екзопланет. Але WEBB — далеко не кінець історії. У найближчі кілька років запланований запуск спадкоємців James Webb — тож веселощі лише починаються. NewScientist склали рейтинг трьох найцікавіших, перспективніших і новаторських космічних телескопів, які запустять у космос до 2034 року.

Nancy Grace Roman Space Telescope

Попередній варіант назви Nancy Grace Roman Space Telescope — Wide Field Infrared Survey Telescope. Це широкодіапазонна інфрачервона обсерваторія і шоста «велика» обсерваторія NASA. Названа вона на честь першої жінки-керівниці космічного агентства. Як і JWST, Roman Space Telescope спостерігатиме Всесвіт в інфрачервоному діапазоні. Але в той час, як JWST фокусується на деталях, Roman Space Telescope прагнутиме загальної картини. Телескоп матиме панорамне поле зору в понад 100 разів більше, ніж у JWST. Упродовж перших п’яти років Roman зробить у 50 разів більше знімків, ніж космічний телескоп Hubble за 30 років свого існування. Це дозволить йому створити перші ширококутні інфрачервоні карти неба. Є надія, що це допоможе розв’язати такі загадки, як справжня суть темної матерії та темної енергії. Очікувана дата запуску — 2025 рік.

PLAnetary Transits and Oscillations of stars (PLATO)

Проєкт Європейського космічного агентства PLATO досліджуватиме мільйони зір у пошуках їхніх найменших змін у світності, що видає присутність планет на орбітах навколо них. Попередні телескопи могли бачити лише тіла, що розташовані дуже близько до своїх світил. PLATO затримуватиметься на кожній зірці довше, і тому матиме шанс виявити планети, які перебувають далеко від своєї зорі. Зокрема, місія зосереджена на спробі виявити ознаки скелястих екзопланет у життєпридатній зоні — вузькій ділянці зоряної системи, температура в якій підходить для існування рідкої води. Телескоп також матиме інструменти для виявлення «двійників» Землі. Очікувана дата запуску — 2026 рік.

Laser Interferometer Space Antenna (LISA)

У 2015 році вчені вперше виявили гравітаційні хвилі — бриж у тканині простору-часу. Досі ми спостерігали такі хвилі від зіткнень чорних дір і нейтронних зірок. Місія LISA, яку організує Європейське космічне агентство, стане набагато більш потужним детектором гравітаційних хвиль, ніж існуючі наземні. Система складатиметься з трьох космічних апаратів, розташованих на відстані 2,5 млн км один від одного у формі трикутника. Цей космічний детектор буде чутливим до гравітаційних хвиль вкрай низьких частот. Він міг би допомогти виявляти планети в інших галактиках завдяки впливу на гравітаційні хвилі, створювані їхніми батьківськими зорями. Досі всі підтверджені екзопланети знаходили тільки в нашій галактиці Чумацький Шлях. Очікувана дата запуску — 2034 рік.

Нагадаємо, що раніше ми розповідали про діючі та плановані космічні місії ESA.