ESA схвалило будівництво телескопа PLATO

Проєкт космічної обсерваторії PLATO (PLAnetary Transits and Oscillations of Stars) успішно пройшов критичний огляд, зокрема оцінку виробництва, складання та випробувань апарата і його наукових інструментів. Це дозволяє перейти до наступного етапу будівництва нового телескопа, призначеного для пошуку планет у сонцеподібних зір.

«Зелене світло» для телескопа PLATO

Огляд проєкту PLATO проводився з липня по грудень 2021 року. Загалом у ньому взяли участь понад сто співробітників ESA. Під час оцінки основний наголос робився на потенційних ризиках, пов’язаних із масовим виробництвом оптичних камер телескопа.

Складання оптичної системи PLATO. Джерело: OHB

Комісія ESA дійшла висновку, що практично всі аспекти проєкту відповідають заявленим цілям. Це дає можливість перейти до другої фази будівництва обсерваторії, якою займатимуться компанії OHB System AG, Thales Alenia Space та RUAG Space System. Наступний важливий етап запланований на 2023 рік, коли буде проведений критичний аналіз конструкції PLATO. Після цього розпочнеться його остаточне складання.

Влаштування та завдання PLATO

Проєкт PLATO (PLAnetary Transits and Oscillations of Stars) був обраний для реалізації ESA у 2014 році. Він фінансується у межах програми Cosmic Vision. Обсерваторія займатиметься пошуками екзопланет за допомогою фотометричного методу шляхом пошуку невеликих змін яскравості зір, викликаних транзитами планетоподібних тіл, що обертаються навколо них.

Телескоп PLATO у випробувальній камері ESA. Джерело: ESA

«Очима» нового телескопа стануть 26 камер з апертурою 12 см, на які встановлять по чотири ПЗЗ-матриці, здатні отримувати 20,3-мегапіксельні зображення. У спільній роботі вони дадуть сумарне поле розміром 2,11 гігапікселя, що стане рекордом за всю історію космічних місій.

Завдяки своєму пристрою PLATO матиме набагато більше поле зору, ніж телескоп Kepler, і зможе вивчати відносно яскраві зорі. Камери обсерваторії поділять на дві групи. 24 «нормальні» камери мають робити знімки з інтервалом 25 секунд. Їхньою метою стануть світила з видимою зоряною величиною нижче 8ᵐ. Дві «швидкі» знімкуватимуть з інтервалом в 2,5 секунди — вони призначені для моніторингу світил із зоряною величиною від 4 до 8 годин.

Запуск PLATO запланований на 2026 рік. Він буде виведений до точки Лагранжа L₂ системи Сонце-Земля (там же працюватиме і телескоп James Webb). Основним пріоритетом місії стане пошук екзопланет у зоні населеності навколо жовтих карликів.

Нагадаємо, що в 2029 ESA також планує запустити телескоп ARIEL. Основною метою апарата стануть дослідження атмосфер теплих та гарячих екзопланет у діапазоні від суперземель до газових гігантів.