Потужний спалах на Сонці залишив Землю без радіозв’язку на 30 хвилин

1 травня на Сонці стався надзвичайно потужний сонячний спалах, що призвів до масштабного відключення радіозв’язку в усьому Тихоокеанському регіоні. Спалах досяг свого піка о 02:46 ночі за київським часом і тривав 12 хвилин.

R3654
Сонячний спалах є найпотужнішим виверженням з області сонячних плям R3654. Авторство зображення: NASA/SDO

Спалахи на Сонці є проявом магнітної енергії, що накопичується в його атмосфері та потім вивільняється у вигляді інтенсивних сплесків електромагнітного випромінювання. Вони поділяються на категорії, найпотужнішою з яких є X-клас, а потім М-клас, С-клас, В-клас і А-клас. Згідно з даними Spaceweatherlive.com, спалах 1 квітня мав потужність M9.53, що трохи менше X-класу. Силу спалаху виміряв супутник GOES-16 (NASA).

Потужні спалахи часто супроводжуються короткохвильовим радіоспотворенням, подібним до того, що відбулося над Тихим океаном, через імпульси рентгенівського й ультрафіолетового випромінювання. Коли радіація досягає Землі, вона іонізує верхні шари атмосфери, що може призвести до перешкод проходження високочастотних радіосигналів, викликаючи погіршення якості зв’язку чи взагалі його зникнення на деякий час.

NOAA
Центр прогнозування космічної погоди NOAA повідомив про вимкнення високочастотного радіозв’язку в Тихоокеанському регіоні. Авторство зображення: NOAA/SWPC

Спалах 1 травня призвів до втрати радіосигналу нижче частоти 20 МГц протягом 30 хвилин. Космічна подія зачепила моряків і радіоаматорів у всьому Тихоокеанському регіоні — вони тимчасово втратили зв’язок.

Активність Сонця зазвичай зростає під час наближення до сонячного максимуму 11-річного циклу, про що свідчать частота виникнення сонячних плям. Спалах, близький до X-класу, що відбувся з області сонячної плями AR3654, став найпотужнішим за всю історію спостережень цього регіону.

Хоча сонячні спалахи можуть впливати на космічні апарати та технології на Землі, на щастя, їхньої потужності недостатньо, щоб завдати тривалої шкоди нашій планеті. Втім, вони спричиняють тимчасові незручності тим, хто сильно залежить від радіозв’язку. Тому організації на кшталт NASA, NOAA й Агентства погоди ВПС США стежать за сонячною активністю та вчасно розсилають попередження про можливі наслідки. Причин для паніки немає.

Раніше ми повідомляли про те, як екстремальні сонячні бурі здатні вивести з ладу рух на залізниці.

James Webb виявив найвіддаленіший вибух наднової у ранньому Всесвіті