Потік газу з молодої зорі впливає на формування її сусідів

Вчені спостерігали за формуванням зір у газових хмарах туманності Оріона. Вони побачили, як одна з них викидає потужний струмінь матерії. Він може впливати на умови утворення її сусідів.

Потік газу від новонародженої зорі
Потік газу від новонародженої зорі. Джерело: Sci.esa.int

Спостереження за туманністю Оріона

Група випускників університету Кюсю змогла побачити, як новонароджена зоря «вистрілює» струмінь речовини, який потрапляє у хмару газу, де відбувається утворення нових світил. Сталося це, коли вони працювали з масивом радіотелескопів Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA).

Вчені спостерігали за народженням масивного скупчення в одній із туманностей сузір’я Оріона. Місцеві зони зореутворення розділені на кілька близьких «клаптиків». Вчені побачили, як одне зі світил з ділянки FIR 3 «викинуло» швидкісний струмінь речовини. Він потрапив у сусідню ділянку FIR 4, де саме відбувалося формування кількох молодих зір. Поки що невідомо, як це вплинуло на їхній розвиток. Науковці планують продовжити вивчення цієї ділянки космосу за допомогою ALMA та встановити, чи була дія потоку газу позитивною, чи ні.

Як вплине потік газу на зореутворення?

Процеси зореутворення у газових хмарах досі не до кінця вивчені. Навіть на рівні однієї зорі явища явно не обмежуються простою схемою, у якій речовина під впливом гравітації колапсує і стискається до такого стану, що в ній розпочинаються термоядерні реакції.

Зона зореутворення у сузір'ї Оріона
Зона зореутворення у сузір’ї Оріона. Джерело: Phys.org

Далеко не вся речовина газопилової хмари використовується у цьому процесі. Частина її прискорюється гравітацією новонародженої зорі у випадковому напрямку. Такі потоки спостерігалися неодноразово і раніше.

Якщо ж згадати, що зорі практично ніколи не народжуються поодинці, то все стає значно складнішим. Астрономи вже встановили, що разом із «нормальними» світилами народжується величезна кількість планет-сиріт та коричневих карликів.

Крім того, газове середовище може сприяти утворенню подвійних систем з одиничних зір, чого у звичайному космосі не відбувається. Тепер їм також доведеться зрозуміти, як газові струмені від новонароджених світил впливають на їхнє оточення.

За матеріалами Рhys.org.