Протопланетні диски та коричневі карлики ховаються в туманності

Астрономи дослідили молоді зорі та коричневі карлики з протопланетними дисками, які ховаються у туманності. Завдяки застосуванню поляриметрії у ближній інфрачервоній області вони дійшли висновку, що газопилові кільця переважно вишикувані в одній площині.

Вчені побачили протопланетні диски у туманності
Протопланетні диски ховаються у туманності. Джерело: Caltech

Як побачити новонароджені зорі у туманності

Вчені з Бостонського університету змогли вивчити новонароджені зорі, які заховалися у хмарі в сузір’ї Тільця. Вона розташована на відстані 450 світлових років від Землі і є типовим місцем народження різноманітних космічних об’єктів.

З останніх досліджень вчені дізналися, що звичайні зорі, коричневі карлики та планети-сироти народжуються саме у таких газопилових хмарах. Однак спостерігати за ними у цих умовах надзвичайно важко через те, що туманності розсіюють видиме світло та випромінювання в інших частинах електромагнітного спектра.

У статті, опублікованій в Astrophysical Journal, дослідникам вдалося не тільки обійти цю перешкоду, а й повернути ефект розсіювання собі на користь. Річ у тім, що в деяких частинах спектра самі хвилі починають відхилятися в одній площині, огинаючи атоми. Це явище називається поляризацією світла.

Протопланетні диски у космічному пилу

Вчені використали спостереження у ближньому інфрачервоному світлі для того, аби роздивитися одну з найцікавіших подробиць. Навколо багатьох зір та коричневих карликів уже почали утворюватися протопланетні диски. Ці утворення переважно складаються з пилу і випромінюють тільки відбите світло своєї зорі.

Поляризоване світло
Поляризоване світло. Джерело: Вікіпедія

Однак, завдяки новій техніці спостереження поляризованого випромінювання, вдалося зрозуміти принаймні те, як ці диски зорієнтовані. Виявилося, що вони вирівняні в одній площині, яка перпендикулярна до ліній магнітного поля.

Досі вчені нічого подібного не бачили. Саме з протопланетних дисків народжуються планети, й раніше вчені бачили цей процес на більш пізній стадії, коли зорі вже не у своїй туманній колисці. Тому астрономи не можуть сказати, чи типовою є ситуація, яка спостерігається у сузір’ї Тільця.

Джерело: Рhys.org