Астрономи побачили народження нових планет у подвійній системі

Об’єднавши дані, зібрані впродовж трьох десятиліть спостережень, міжнародна команда астрономів виявила три газопилові диски в системі, що складається з пари молодих світил. У них спостерігаються процеси, що вказують формування нових планет.

Молода подвійна система в уявленні художника. Джерело: Wikipedia.org

Зоряна система, на яку звернули увагу дослідники, має позначення SVS 13. Вона розташована в молекулярній хмарі Персея на відстані 980 світлових років від Землі та складається з двох протозір, розділених дистанцією в 90 а. о.

Під час спостережень, виконаних за допомогою радіотелескопів VLA та ALMA, астрономи виявили, що кожне зі світил оточене окремим протопланетним диском. Радіус одного з них становить 9 а. о., радіус другого — 12 а. о.

Протопланетні диски в зоряній системі SVS 13. Джерело: The Astrophysical Journal (2022). DOI: 10.3847/1538-4357/ac36d2

Крім того, в системі є і третій зовнішній диск радіусом 500 а. о., що оточує одразу обидві зорі. За словами дослідників, він має спіральну структуру, яка є «постачальником» матеріалу для внутрішніх дисків. У майбутньому кожен з них може дати початок новим планетам.

Існуючі моделі формування планет припускають, що вони утворюються внаслідок поступової акреції частинок льоду та пилу у протопланетних дисках навколо молодих зір. Однак у цих моделях зазвичай враховуються лише одиночні світила на кшталт нашого Сонця. Тому виявлення одразу трьох протопланетних дисків у системі SVS 13 є важливим відкриттям, яке дозволить вченим зібрати цінні відомості про формування планет у подвійних системах, де гравітаційна взаємодія між компаньйонами відіграє важливу роль.

Ще один цікавий факт полягає в тому, що астрономам вдалося знайти у газопилових дисках навколо SVS 13 складні органічні молекули. Це означає, що коли там почнуть формуватися планети, вони вже матимуть необхідні для життя будівельні цеглинки.

Нагадаємо, що недавно астрономи відкрили найбільшу молекулу у протопланетному диску.